Rok 2024 byl pro Ubisoft doslova katastrofální. Ale ve skutečnosti se spíše musí říci, že Ubisoft se v problémech plácá již několik let. Akcie Ubisoftu klesly ze svého maxima v únoru 2021 84,60 EUR na pouhých 12,53 EUR. To je masivní 85% snížení ceny akcií z jejich historického maxima.
Ani jeho aktuální fiskální rok zatím nebyl dobrý a zaznamenal špatné finanční výsledky připisované hrám, které ani v nejmenším nenaplnily interní očekávání. Další podíl na problémech mají neustále se zvyšující náklady na vývoj, rušení her a mnohé odklady vydání. Roky špatného hospodaření, přemrštěného utrácení a obecně jen toho, že nejsou v kontaktu s herní komunitou, přivedly Ubisoft na rozcestí. Důsledky bohužel nakonec ponesou vývojáři, a protože budoucnost Ubisoftu zdánlivě visí na vlásku pouze jedné AAA hry, tedy Assassin’s Creed Shadows, možná nebudeme muset dlouho čekat, abychom viděli, jak celá společnost padne.
Všeobecně se uvádí, že Ubisoft v současné době jedná s poradci o způsobech stabilizace podniku, přičemž poslední zprávy hovoří o tom, že společnost Tencent se chystá společnost odkoupit a převést ji do soukromých rukou. Zdá se, že tato jednání byla zastavena, protože významná podmínka v jednáních se točila kolem toho, že bratři Guillemotové trvají na zachování kontroly, což je pravděpodobně podmínka, na kterou by Tencent nechtěl přistoupit. Koneckonců bratři Guillemotové v podstatě dostali Ubisoft do této svízelné situace.
Prozatím se zdá, že zastavení vyjednávání je strategií, kterou hrají obě strany. Tencent bude pokračovat ve skupování akcií a zvyšování svého podílu. Současně budou chtít bratři Guillemotové s obnovením jednání počkat na konec února až začátek března, protože 14. února má Ubisoft vydat očekávanou hru Assassin’s Creed Shadows. Neúspěch Assassin’s Creed Shadows dává společnosti Tencent více příležitostí ke zvýšení podílu při nižší hodnotě akcií a větší páku v jednáních. Naopak úspěšné uvedení na trh dává bratrům Guillemotovým větší vyjednávací sílu pro další jednání.
Zdá se, že alespoň podle některých zdrojů by tento krok mohl být ve prospěch bratrů Guillemotových. Podle všech informací z různých zdrojů Ubisoftu byly předobjednávky hry před jejím odkladem vysoké a stále vypadají dobře, ale podle očekávání stále zaostávají za objednávkami Assassin’s Creed Valhalla. Assassin’s Creed Shadows se zdá být posledním velkým záchranným bodem Ubisoftu, a i když hra bude mít obrovský úspěch, nemusí to nutně znamenat, že je Ubisoft z nejhoršího venku.
Ubisoft a špatné řízení jdou ruku v ruce; jedno bez druhého se neobejde. Za posledních několik let jsme informovali o nespočtu projektů, které se potýkaly s problémy se špatným řízením, a zdá se, že se to na první pohled nikdy nezmění. Z velké části jde o osobní a rodinná přátelství vyššího managementu, kdy se jeden stará o druhého na úkor tisíců frustrovaných vývojářů.
Mezi veřejně známé projekty, které se potýkají s problémy, patří například samozvaný AAA titul Skull & Bones od Ubisoftu a Beyond Good and Evil 2, přičemž druhý jmenovaný titul stále nemá veřejné datum vydání, přestože byl oznámen již před 16 lety. Kromě těchto významnějších titulů však špatné řízení společnosti vedlo k tomu, že nespočet projektů byl zrušen nebo se nachází v nejasné fázi vývoje bez jakéhokoli konce. Jedna z pozoruhodných her s kódovým označením Project U se nedávno po pěti letech vývoje vrátila na pracovní stůl a její rozpočet nabobtnal. Jeden z vývojářů, který na projektu pracoval, uvedl, že by se nedivil, kdyby již překonal hranici 100 milionů dolarů.
XDefiant, jedna z nejslibnějších free-to-play stříleček v Ubisoftu, a upřímně řečeno, v celém odvětví za posledních deset let, vyšla napůl dodělaná díky stejnému osudu špatného vedení a vyšších míst, která se starala jen o sebe. Po počátečních impozantních číslech vývojáři řekli, že hra byla několik měsíců na vrcholu, ale že nakonec skončí kvůli masivnímu propadu z nedostatku obsahu a malému utrácení hráčů. Hra prodělala několik milionů dolarů jen na nákladech na vývoj – a to bez počátečních nákladů na vývoj, nemluvě o serverech a další nákladech na její provoz, to vše byly náklady, které si Ubisoft v současném stavu nemohl dovolit. Navís společnost ani neviděla horizont, kdy by se hra mohla stát ziskovou.
Špatné řízení Ubisoftu nakonec představuje pro společnost vážnou výzvu do budoucna. Přestože představenstvo Ubisoftu zahájilo vyšetřování potíží společnosti (jehož 5 členů je mimochodem z rodiny Guillemotů), nikdo nevěří, že to povede k nějaké změně. Při rozhovorech s bývalými i současnými zaměstnanci Ubisoftu na různých úrovních společnosti se všeobecně spekuluje, že generální ředitel Yves Guillemot raději půjde ke dnu i se svou lodí, než aby se vzdal své funkce, přičemž podobný názor se odráží i u ostatních bratrů Guillemotových. Je to překážka, kterou bude muset společnost nějak překonat, ať už Assassin’s Creed Shadows dopadne jakkoli, i kdyby byl úspěšný, což jak se ukazují názory herní komunity asi zcela nedopadne.
Poslední každoroční interní průzkum společnosti Ubisoft, který umožňuje zaměstnancům do jisté míry anonymně poskytnout společnosti zpětnou vazbu, ukazuje, že důvěra zaměstnanců ve společnost je závratně nízká. Nemáme sice k dispozici přesné číslo za celou společnost, ale v některých studiích byla celková úroveň důvěry ve firmu jen 15-20 %.
Zdá se nevyhnutelné, že v určitém okamžiku v roce 2025 se Ubisoft zásadně změní. Pravděpodobnou cestou se zdá být přechod do soukromého sektoru, ale toto rozhodnutí nepochybně ovlivní tisíce vývojářů.
Na druhou stranu by se Ubisoft mohl pokusit jednoduše přečkat bouři, zejména pokud Assassin’s Creed Shadows dopadne tak, jak doufá, ale společnost potřebuje zefektivnit počet projektů, na kterých pracuje. Potřebuje získat zpět důvěru hráčů, počínaje Shadows; a musí pokračovat v jejím opětovném budování, a to především tím, že přestane s neustálým honěním se za trendy.
Ubisoft má v současné době ve vývoji několik velkých hitů, které by měly vyjít do konce roku 2026, včetně Splinter Cell Remake, Far Cry 7, Assassin’s Creed Shadows, Assassin’s Creed Black Flag Remake, Assassin’s Creed Hexe, Ghost Recon Over, Prince of Persia: Sands of Time Remake a několika dalších menších projektů schovanými za kódovými označeními. The Division 3, Rayman Remake, další Assassin’s Creed Remake s kódovým označením Stardust, další Assassin’s Creed RPG a Beyond Good and Evil 2 jsou dále v plánu.
Na druhou stranu Ubisoft stále pumpuje peníze do Project U, Project Scout (další Battle Royale silně inspirovaný Apex Legends), Project Maverick (střílečka založená na extrakci z prostředí Far Cry), NFT her a několika dalších titulů, o kterých si téměř každý se zdravým rozumem řekne, že jde o vyhozené peníze. Ubisoft nemusí přestat zkoušet dělat „nové“ nápady (ALTERRA inspirované hrou Animal Crossing, která je v Ubisoftu ve vývoji, vypadá podle fenomenálně), ale některé projekty jsou tak očividně předurčeny k neúspěchu, že je zarážející, že společnost nadále utrácí stovky milionů dolarů ročně, které nemá šanci získat zpět.
Ubisoft je nepochybně na rozcestí. Ať už to dopadne jakkoli, úspěchu znamená, že musí dojít ke změně na nejvyšších místech.
Co myslíte, že se stane se společností Ubisoft v roce 2025?
Strašnej clickbait. Taková sračka,že se to nedá ani číst. Skáčou reklamy přes horní i dolní část obrazovky. Sotva jednu odstraním,naskočí další. Shit stejný jako tahle stránka.
Celý ubishit už by mohol zaniknúť radšej