Největší novinkou tohoto týdne v oblasti her je bezpochyby výrazné zvýšení cen služby Game Pass, které oznámila společnost Microsoft. Game Pass pro konzole byl zrušen jako možnost pro nové uživatele; roční cena Core byla zvýšena z 59,99 na 74,99 dolarů; měsíční poplatek za PC Game Pass se zvýšil z 9,99 na 11,99 dolarů a Ultimate bude nyní stát 19,99 dolarů, tedy více než 16,99 dolarů.
Kromě toho byla zavedena nová úroveň „Standard“ za 14,99 USD, která obsahuje pouze online multiplayer a přibližně 25 her ze zadního katalogu.
Společnost Microsoft se ke změnám v cenách služby Game Pass vyjádřila poněkud nejednoznačně. U soudu, když Microsoft bojoval s Federální obchodní komisí ohledně fúze Activision Blizzard, právníci loni v červnu uvedli, že po jejím uzavření nedojde k žádnému zvýšení. V září však generální ředitel herní divize Microsoftu Phil Spencer připustil, že v určitém okamžiku v budoucnu bude zdražení nevyhnutelné.
Dá se říci, že většina fanoušků očekávala zvýšení ceny po přidání hry Call of Duty, které se údajně blíží. Je to však od Microsoftu správný krok a máme v dohledné době očekávat další změny?
WCCFtech požádali herního analytika společnosti MIDiA Research Rhyse Elliotta, aby se na toto téma podělil o svůj názor se serverem Wccftech. Zde je jeho vyjádření:
Xbox do značné míry maximalizoval svou základnu předplatitelů na konzoli, takže se snaží maximalizovat průměrný příjem na platícího uživatele (ARPPU) a získat nové předplatitele pomocí precedentní vyšší ceny. Hra Call of Duty se chystá přivést další předplatitele, takže načasování dává smysl. V budoucnu očekávejte další zvyšování cen. Zvýšení cen pro PC naznačuje, že i tam se začíná růst nasycovat. Odlákat PC hráče od Steamu je téměř nemožné…
Konzole GP neumožňuje online přístup od prvního dne pro hry, které nejsou F2P, jako je tomu u CoD (Ultimate ano), takže úroveň OG je v podstatě zmatená starší úroveň, která neodpovídá novému směru. Xbox v poslední době GP Console ve svém obchodě skrývá, takže to bylo čitelné už nějakou dobu.
Náhrada za Game Pass Console, Standard, je v podstatě Game Pass Core s větší knihovnou her (a bez first-party day one). Tato úroveň je pro Xbox polovičním stupněm od Core k Ultimate. Odstranění day-one obsahu také přeškolí některé držitele Ultimate, aby si opět kupovali nové prémiové hry, což opět zvýší ARPPU. Kanibalizované příjmy z prémiových her představují pro Xbox obrovské náklady ušlé příležitosti (mírně kompenzované placeným předběžným přístupem).
Nakonec tyto změny odrážejí nedávnou strategii Xboxu: prodávat fanouškům Ultimate a zvyšovat ARPPU před velkým náporem společnosti na off-platformní mobilní/ cloudové služby. PC a konzole budou i nadále důležité, ale tyto trhy se nasycují a Xbox potřebuje růst (je to veřejná společnost v době efektivity a škrtů ve velkých technologiích). Velká platformová agnostická hra Xboxu pokračuje.
Elliott má pravdu, když poukazuje na mobilní trh. Společnost Microsoft uvedla, že někdy tento měsíc spustí svůj mobilní obchod Xbox přes web, kde se bude snažit výrazně rozšířit celkový oslovitelný trh.
Pozitivní je, že do Game Passu údajně brzy přibude více her než jen Call of Duty od Activision Blizzard, včetně Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, Spyro Reignited Trilogy a Tony Hawk’s Pro Skater 1+2. Stojí to však za vyšší cenu?