O tom, jak depresivní může práce v herním průmyslu být a jaké zákeřné podfuky na sebe některé společnosti kují, se rozepsal Jason Schreier, bývalý redaktor Kotaku, jenž vstoupil ve známost především díky odhalování podmínek, ve kterých leckdy musí herní vývojáři pracovat. Po přechodu do agentury Bloomberg přináší Jason svůj první větší příběh ze zákulisí světa videoher.

V prosinci minulého roku obdrželi zaměstnanci herního studia Star Theory Games na své LinkedIn účty vskutku zajímavou zprávu. Ta je zarazila hlavně ze dvou hlavních důvodů. První, zpráva přišla od výkonného producenta vydavatelství, se kterým studio pracovalo na své další videohře. Druhý, ve zprávě stálo, že hra, na které adresáti pracovali poslední dva roky, byla studiu odebrána.

„Bylo to pro nás neuvěřitelně těžké rozhodnutí, ale cítili jsme, že by obchodní situace mohla ohrozit vývoj, kvalitu a integritu hry.“ stojí ve zprávě od Michaela Cooka, výkonného producenta Private Division, která se dostala do rukou redaktorů Bloombergu. „Na závěr bychom vám chtěli nabídnout pracovní pozici v naší společnosti,“ pokračuje zpráva.

Další skutečností, která vývojáře ze Star Theory zarazila, bylo, že podobná oznámení o rušení vývoje či samotného studia by byla obvykle rozesílána skrze firemní mail nebo na interní poradě. V té době byly příjmy od Take-Two, vydavatelství, pod které Private Division spadá, jediným finančním zdrojem studia. Ve zprávě na LinkedIn mimo jiné stálo také to, že Take-Two založilo nové studio, které bude pokračovat ve vývoji rozpracované hry, sequelu kultovní klasiky Kerbal Space Program. S příslibem kompenzačního balíčku, který měl obsahovat vstupní bonus, skvělé finanční ohodnocení a další výhody, se snažil Michael Cook nalákat vývojáře do nově vzniklého studia.

Přečti si  Tvůrci Kingdom Come Deliverance 2 říká, že souboje budou přístupnější, a vysvětlují, proč hra stále používá CryEngine

Když se následujícího rána všichni potkali ve svých kancelářích, svolali Bob Berry a Jonathan Mavor, zakladatelé studia Star Theory Games, poradu všech zaměstnanců. Tam se svým zaměstnancům svěřili s plány na prodej studia do rukou Take-Two, které se nestaly skutečností jen kvůli špatným podmínkám pro zakladatele. Dle slov několika vývojářů, kteří byli na schůzce přítomni a nepřáli si být jmenování, byli přítomní ujištění o finanční zajištěnosti studia a požádání o setrvání v zaměstnaneckém poměru.

Nadcházející týdny byly pro celé studio doslova blázincem. Do Take-Two odešla více než třetina původních zaměstnanců Star Theory, včetně vedoucího vývoje a kreativního ředitele. V březnu letošního roku, kdy koronavirová krize tvrdě dopadla na světovou ekonomiku, se zdálo, že všechny šance na záchranu studia jsou ztraceny a studio bylo uzavřeno. I na poměry herního byznysu, kde je konkurenční boj obzvláště ostrý, se jednání Take-Two zdá až příliš extrémní. Společnost stojící za franšízou Grand Theft Auto patří s hodnotou 15 miliard amerických dolarů mezi největší americká vydavatelství. Akcie firmy letos vzrostly o 10% a díky viru, který uvěznil mnoho hráčů ve svých domovech, se prodávaly na historicky nejvyšší úrovni.

Bleskový zánik nadějného studia a události jeho posledních měsíců poukazují na křehkost podobných obchodních vztahů a dynamiku moci v herním průmyslu.

Ve vyjádření Briana Roundyho, mluvčího Private Dision, stojí, že společnost kontaktovala každého člena studia a nabídla jim pracovní pozici. Nabídku do nového studia Intercept Games přijala již více jak polovina vývojářů původního studia Star Theory Games. Bob Berry a Jonathan Mavor zatím odmítají celou situaci komentovat. Své ovšem řekl Patrick Meade, vedoucí inženýr vývoje, který lákavou nabídku odmítl. Údajně nechtěl pracovat ve firmě, ve které by na vývoj a stav her neměl stejný vliv, jako tomu bylo u Star Theory. „Byly jsme malé studio a vše, co jsem udělal, mělo masivní vliv na konečný výsledek,“ tvrdí Meade.

Přečti si  Hra F1 24 odhalena v novém ohromujícím traileru

Počátky studia Star Theory se datují do roku 2008, kdy jej ve Washingtonu založil Berry a Mavor. Původně se studio jmenovalo Uber Entertainment a své první úspěchy slavilo s animovanou střílečkou Monday Night Combat, které se prodalo přes 300 tisíc kopií, a Planetary Annihilation, na které na Kickstarteru vybrali přes 2 milionu USD. Spolupráce s Take-Two začala v roce 2017 a Star Theory začalo pracovat na pokračování Kerbal Space Program. Kritiky opěvované letecké simulace, která umožňovala hráčům sestrojit a vypustit raketoplán do vesmíru, se prodalo přes 2 miliony kusů a vydavatelství díky ní spolupracovalo s agenturou NASA.

Vývoj pokračování údajně probíhal hladce a téměř bez problémů. Kerbal Space Program 2 byl hráčům představen i během Penny Arcade Expo, kde si jej mohli vyzkoušet a sklidil nadšené ohlasy. Hra se údajně líbila i lidem z Take-Two. Aktuální situace je taková, že na vývoji hry pracuje studio Intercept Games a hra je kvůli koronavirové krizi odložena na rok 2021.

Díky, Bloomberg.

Jiří Morávek
Rádoby arogantní pseudo-hráč, který miluje svého psa a první napití z minerálky. Najdete ho na Facebooku, Twitteru, Instagramu nebo jako iiiMoryTheory na Twitchi.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno