“Entita prahne po obětech a hon opět začíná! Podaří se přeživším společně uprchnout, nebo je zabiják jednoho po druhém uloví a obětuje na oltář entity? Je jen jeden způsob, jak to zjistit…”

Poslední dobou se s hrami vycházejícími z videoherní předlohy roztrhl pytel. Bohužel to ne vždycky dopadne skvěle, avšak musíme uznat, že úspěšnost je podstatně vyšší, než filmy. Pokud jste tak nečetli recenzi na, dle nás, nejlepší takovýto počin Frostpunk, tak po článku vřele do toho. Teď už se však můžeme podívat i na další kousek ze série adaptací, a to Dead by Daylight a menší spoiler, hra rozhodně stojí za to!

Pokud Vás tento titul kompletně minul, tak se jedná o tzv. “jeden proti všem” kde hráč loví ostatní přeživší jakožto zabiják z klasického béčkového horroru. 4 přeživší tak musí opravit generátory a otevřít hlavní východ, zatímco zabiják musí své oběti pověsit na háky, aby vzývání entity bylo úspěšné. Jak už asi tušíte, tak hra není svým tématem pro nejmenší, nicméně krev ani nahotu neočekávejte, takže při troše fantazie si můžete postavy pozměnit a zahrát i v kruhu rodinném.

Celý tento kousek bychom zařadili do sekce “easy to learn – hard to master”, kde vysvětlení pravidel je svižné, stejně jako samotná hra. Základem je princip skrytého pohybu kde jakákoliv domluva je možná AVŠAK veškerou konverzaci musí slyšet i zabiják. Mezi herními poli, kde je k dispozici několik částečně náhodně rozdělených interakcí, se tak budete přesouvat za pomocí čtyř karet, které musí sedět  s cestou k nim náležící. Oficiálně se jedná o skok, přikrčení, sprint a našlapování, ale reálně budete vždy používat barvu, jako je například žlutá pro skok. Popisky jsou však pro jedince s porušeným barvocitem, až barvoslepostí, naprosto famózní. Kromě těchto čtyř karet je v hře ještě pátá a tu má k dispozici pouze zabiják. Jedná se o hnědou s nápisem vyčkávání. Díky té dostává každé sezení pořádné grády. Nikdy tak nevíte, jestli zabiják nezvolil některou z chůze aby Vás dohnal a jednou seknul a jako druhou vyčkávání aby poničil například generátor.

Tím se tak dostáváme oslím můstkem k hlavní premise hry. Každé kolo se odehrává v hlavních dvou fázích. Příprava a akce. Během fáze příprav všichni hráči, včetně zabijáka, zvolí své karty pohybu. K dispozici je pouze jedna pro přeživší a dvě pro zabijáka. Už zde vzniká strategie, kde může probíhat komunikace mezi přeživšími, kdo kam půjde apod., avšak jak už jsme zmínili, zabiják musí vše slyšet. Je tedy otázkou zda chcete komunikovat nebo to raději budete hrát potichu aby nikdo nic nevěděl. V obou případech dává hra smysl a je třeskutě zábavná, už jenom protože vzniká až neuvěřitelná interakce mezi všemi hráči. Druhá fáze je poté otočení karet pohybu, kromě zabijáka, přejití do další lokace a způsobení interakce na daném poli. Až po tom všem teprve hraje zabiják se svými dvěma kartami pohybu a jo, to teprve začíná řešeto. Buďto si vše naplánoval dopředu a nějak mu to vyšlo, či musí improvizovat se svými kroky a schopnostmi co má k dispozici.

Schopnost má každý zabiják silně unikátní a dalo by se říct, že by měl hrát kolem ní. Například vidlák s motorovou pilou se rozeběhne do vedlejší lokace a pokud nemá před sebou žádnou překážku, tak řízne přeživšího v ní stojící. Vlastnosti pak mají většinou semi-pasivní efekt, kdy při zaplacení určitého množství krve, kterou získáváte různými interakcemi, získáte bonusový efekt, třeba při průchodu přes určité překážky. V každém případě je vaším cílem za zabijáka nasbírat 8 žetonů entity, které získáváte na konci kola za každého visejicího přeživšího na háku.

Cíl je tedy jasný, pověsit dostatečný počet přeživších, či utéct. V tomto se tak desková hra od své videoherní předlohy liší. Zde totiž vyhrávají všichni přeživší nebo jeden zabiják. Pokud se tak dostanou hráči do situace, že už je otevřená brána, tak hurá ven a to i včetně těch, co si v klidu hoví na háku. Z počátku se tak bude zdát, že vyhrát za zabijáka je takřka nemožné, ale nenechte se zmást. Trocha praxe a hned to půjde jako nožem po másle. Když k tomu připočítáme velký počet postav k výběru, poměrně pěkné plastové figurky a perfektně srozumitelná pravidla, tak máte recept na kvalitní hru.

Jak už asi tušíte, tak žádná hra není dokonalá a i zde se najdou elementy, které by mohli leckterého hráče odradit. Těmi největšími z nich bude počet hráčů a kostky. Dle pravidel můžete sice hrát ve 3 – 5 hráčích, nicméně jakýkoliv jiný počet než 5 je absolutní nesmysl. Počet přeživších je totiž pokaždé stejný a jenom se mění způsob jejich pohybu. Tím druhým je tak radikální prvek náhody díky kostce, která je sice zajímavě vymyšlená, avšak její využití může leckomu znechutit celou hru.

Musíme uznat, že se jedná o velice příjemně vybalancovaný počin, ve kterém sice hrají kostky určitou roli, avšak díky svižnému tempu zvládnete hned několik her za večer. Kdyby náhodou měla hra tendenci omrzet, tak si ji můžete osvěžit i draftem vlastností pro každého přeživšího. Ve všech případech je kvalita komponent obstojná a hlavně přenáší perfektní zážitek z videoherního světa do toho deskového.

Autor hry: D. Brad Talton, Jr.

CZ distributor: TLAMA games

Počet hráčů: 3 – 5 (doporučujeme pouze v 5)

Přibližná herní doba: max 60 minut

Doporučený věk: 15+ (ve hře se neobjevuje nahota ani krev)

PŘEHLED RECENZE
Zábava
80 %
Znovuhratelnost
70 %
Srozumitelnost pravidel
90 %
Zpracování
60 %
Hráč tělem i duší, který si libuje v RPG titulech a indie scéně, ale AAA hrou také nepohrdne. Milovník deskových her všeho druhu.
deskovka-dead-by-daylight-lovec-ci-obetMusíme uznat, že se jedná o velice příjemně vybalancovaný počin, ve kterém sice hrají kostky určitou roli, avšak díky svižnému tempu zvládnete hned několik her za večer. Kdyby náhodou měla hra tendenci omrzet, tak si ji můžete osvěžit i draftem vlastností pro každého přeživšího. Ve všech případech je kvalita komponent obstojná a hlavně přenáší perfektní zážitek z videoherního světa do toho deskového.