„V létě roku 1886 alternativní historie Frostpunku začaly sněžné bouře. Úroda zašla; lidé hladověli. Miliony lidí
utekly na jih. Tam je čekal pouze chaos, hladomor a smrt. V nejvzdálenějších koutech severu bohatého na suroviny
začalo britské impérium budovat tepelné generátory – na místě, kde dokázalo přežít jen pár vybraných, daleko od
chaosu rozpadající se civilizace. Jenže jim došel čas. Ze severu přišla ledová bouře, která pohltila vše, co jí stálo v cestě.
Několika přeživším se podařilo překročit moře a dostat se na místo generátoru, jen aby zjistili, že zamrzl. Generátor byl navržen tak, aby napájel energií město schopné ustát konec světa… Na nás je, abychom toto město vybudovali
a založili tak Nový Londýn.“

– Svět hry Frostpunk

Předmluva

Alternativní světy už pro nás dnes nejsou žádnou novinkou. Nemluvíme tady o komiksových universech jako je Marvel, či DC, ale spíš žánrech, který definují převážně hry a jejich alternativy příběhu. Mezi nejznámější tak patří Steampunk, k čemuž bychom dokázali připodobnit i tento svět Frostpunku. Počítejte tak o designem ozubených koleček, robotů a hlavně páry, jelikož zde se nikdy nenarodil Nikola Tesla a tak „neexistuje“ elektřina.

Desková hra je licencovanou adaptací videohry Frostpunk od polských vývojářů 11 bit studios, o které psal kolega ve starší recenzi: „Ak som u recenzie na Into the Breach písal “Je to najlepšia tohtoročná indie hra”, zoberte moje slova späť, Frostpunk sa práve dostal na trón.“. Očekávejte tak těžkou, kooperativní hru o přežívání v zamrzlé pustině až pro čtyři hráče, přičemž doporučujeme hrát ve 2-3, jakožto nejpohodlnějším počtu.

Herní komponenty

Standardně o herních komponentech nepíšu, pokud nejsou nějak kvalitní, či naopak příšerné, avšak zde se tento krok nedá vynechat. Hlavním důvodem je epická Dice tower (pozn. redakce = věž na kostky) ve stylu obřího parního generátoru, který je dominantou jak videohry, tak i té deskové hry. Nejedná se tak pouze o zbytečnou designovku jako strom v Divukraji, ale má i svůj důležitý účel, který si vysvětlíme později. Stejně tak můžete nalézt hromadu promyšlených kartonových desek. Nejenom, že do sebe částečně zapadají, ale zároveň mají dvě vrstvy, takže nehrozí, aby žetony v nich umístěné omylem přepadli jinam. Tomu už dávají korunu pouze skvěle udělané plátěné pytlíčky, které mají i herní význam a nádherný design všech komponent. Osobně si navíc užívám průhledný, funkční insert, kterým můžete koukat do vnitřku sněhově bílé krabice s okraji skal, a tak máte už při setupu pocit, že berete komponenty ze středu kráteru, ve kterém se hra odehrává. Pokud navíc máte Kickstarter edici se shadem, tak můžete navíc očekávat mnohem lépe vypadající generátor, plastové modely budov a velké dřevěné žetony. Vše vypadá mnohem lépe, ale na hratelnost to kromě lepší atmosféry nemá vliv.

Herní principy

Stejně jako v digitální verzi i zde musíte přežít určitý počet dní (kol), dokud neodejde zima. Tento úkol můžete prožít v 8 různých scénářích z nichž je pět více, či méně podobných a zbylé tři mají naprosto odlišný příběh a herní průběh. V každém případě jsou všechny naprosto unikátní svým setupem a částečně i již zmíněným průběhem. Jednou hrajete základní přežití, jindy máte generátor na okraji a musíte tak využívat parní uzly pro zahřátí obyvatel no a jindy rozebíráte rozbitý vlak. V každém případě dostatek zábavy si užijete už v prvním scénáři, který jsme museli opakovat asi šestkrát, než jsme docílili vítězství, které bylo, jak se říká, o prsa korejské školačky.

Herní mechaniky

To, že je hra obrovská, jak množstvím komponent, tak množstvím obsahu, vám už je asi jasné, takže už nám nezbývá nic jiného než se podívat na zajímavé mechaniky tohoto opusu. Každé kolo se odehrává v devíti fázích, z nichž osm je pouze administračních a jedno je fáze akční, která funguje jako worker-placement. Kdo hrál videohru ví, že má k dispozici desítky dětí, dělníků a techniků. Díky tomu může zaměstnat například 5 dělníků v kuchyni a jiných zařízeních. Zde, v deskové verzi, abyste neměli stovky figurek na herním plánu, se každých 5 obyvatel počítá jako jedna figurka. Příběhově se tak krásně vžijete do situace, že sice posíláte jednu figurku do již zmíněné kuchyně, ale ve skutečnosti to je pět lidí, co mohou loupat brambory. Je však potřeba počítat s tím, že krmíte lidi, nikoliv figurky, a tak není neobvyklé, že během kola musíte nakrmit třeba 30 hladových krků, což sem tam způsobí zvýšené pocení, zatímco přemýšlíte, jak to vůbec můžete nakrmit.

Přečti si  Cities: Skylines 2 nevyjde letos na jaře pro konzole, jak bylo původně plánováno

Aby hra o to více zhoustla atmosféru a nenechala obyvatele bez charakteru, tak vytvořila balíček, kde je každá postava unikátní, a to jak svojí schopností, tak jménem a vizuálem. Na počátku si tedy vylosujete určitý počet obyvatel, kterými můžete udělat alternativní akci, či je obětovat při případné smrti. Musíme uznat, že něco takového skutečně vtáhne do příběhu.

Jak asi tušíte, tak o své lidi se musíte krásně starat. Vytvořit jim ubytování, shánět jídlo, zahřát je. Pokud něco z toho nebudou mít, tak se budete se zlou potácet. Nemoc je totiž neúprosná a pokud to necháte zajít příliš daleko, bude se umírat. Kromě však samotné nemoci je ve hře systém naděje a nespokojenosti. Obě hodnoty musíte udržovat v decentních mezích, jelikož přebytek nespokojenosti, či naopak ztráta veškeré naděje znamená neúprosný konec. Prohrát na přebytek nespokojenosti se nám zatím nikdy nepodařilo a takřka jsme se k tomu ani nepřiblížili, zatímco prohra na ztrátu naděje byla takřka pokaždé. Neřekli bychom, že je to mínus hry, ale je rozhodně vhodné s tím počítat. Jako bonus funguje systém naděje a nespokojenosti jako sekundární platidlo během eventů, tak se nemusíte bát, že byste tyto žetony nijak nevyužili. No a když už jsme tedy nakousli tyto dva ukazatele, tak k nim přihodíme i volby zákonů. Ty jsou vytvořeny naprosto fenomenálně. V základu máte osm zákonů, které můžete zvolit, AVŠAK poté, nemůže zvolit opačný zákon. Jako příklad můžeme uvést dětskou práci. Buď ji zvolíte a děti budou moct sbírat suroviny, což vám dá několik akcí navíc nebo jim vytvoříte školku a budete mít ubytování pro obrovskou spoustu hladových krků.

Jednou ze zajímavých akcí je zasílání figurky dělníka na expedici. O kolik se taková expedice posune záleží na několika faktorech, z nichž tím hlavním je počasí. V cíli poté vybíráte, zda si vezmete kýženou odměnu, či vyrazíte pokračovat na těžší expedici. Tato akce je však zajímavá i tím, že dělníci jsou pryč z města čili nemusíte řešit ubytování na noc. Občas se tak stane, že jsou hned další den zpět a jindy to může trvat klidně tři dny. Díky tomu musíte přemýšlet, zda se vám vyplatí vyslat na dobu neurčitou pryč jednu z figurek, kterou byste mohli použít i jinde, avšak bonusem je právě zmíněný spánek „v teple“.

Poslední výbornou mechaniku, kterou si zmíníme je samotný generátor. Bohužel je věž natolik mohutná, že vás takřka instantně začne vytáčet uprostřed stolu, a tak ji raději odklidíte bokem. Nemusíte se však bát, že by na ni nepřišla řada. Vzhledem k počtu použitého uhlí, které vám projde pod rukama budete muset vždy ve fázi generátoru určitý počet vhodit. Ve věži se nachází rovné stupínky, ve kterých se mohou kostky zaseknout, což je vlastně to, co chcete. Zbytek kostek, co vypadne vkládáte do tabulky generátoru. Pokud budete mít venku více jak deset kostiček, generátor vybuchuje. Pokud se jedná o druhý výbuch, hru prohráváte. To, kolik potřebujete použít uhlí je velice důležité, jelikož existuje více druhů zateplení. Jak asi tušíte, tak ve vymazlené továrně bude víc tepla než ve stanu. Díky tomu jsou ve hře ukazatele, které jednak mění úroveň zateplení kolem generátoru, ale zároveň i pro určitý typ budovy. Proto je samozřejmě vhodné dávat stany co nejblíž ke generátoru, zatímco továrny k okraji mapy.

Přečti si  Stellar Blade v novém traileru představuje silné výbušné schopnosti

Náhoda? To asi těžko…

Samozřejmě prvků náhody je ve hrách tohoto stylu potřeba hned několik. Bez nich byste mohli hrát šachy. Zde však nefigurují kostky! Což je dle našeho názoru skvělá volba. Primární náhoda, která umí zabolet je vhazování uhlí do generátoru. Očekávat však můžete i všemožné eventy, různá políčka mapy, různé žetony naděje a nespokojenosti, je toho spoustu, ale většině z nich se dá přizpůsobit a jít štěstí naproti. Můžeme s klidem říct, že i přes velké prvky náhody hru hrajete a pokud prohrajete, tak to není pouze jednou událostí.

Co závěrem?

Hra toho obsahuje mnohem více, než jsme zmínili, ale je také potřeba, abyste objevovali svůj kousek této zamrzlé pustiny. Nejhlavnější indikátory, které ovlivňují hru jsme zmínili, avšak trochu toho shrnutí nakonec určitě neuškodí. Počítejte tak s dražší hrou, která však obsahuje tolik zábavy, že by mohla stát i více. Rozhodně očekávejte několik věcí. Hra zabírá spoustu místa na stole. Během prvních dvou her zároveň i hromadu času a pokud tak máte maximálně dvě hodinky na hraní, a poté musíte hru sklidit, toto opravdu není pro vás. Materiálově jsou k dispozici promyšlené a perfektně udělané desky, stejně tak věž a i karty. Atmosféra vtáhne a jen tak nepustí, a navíc když už by se vám stalo, že byste vyhráli všechny scénáře, tak je pravděpodobné, že budou i rozšíření. Připravte se tak na desítky hodin zábavy a čirou bolest z této, podle nás, nejlepší kooperativní hry, kterou jsme zatím měli tu možnost hrát (stavíme ji tak na první místo společně se Spirit Island = Duchy ostrova).

A teď mě, prosím, omluvte, musím jít přiložit do generátoru…

Autor hry: Adam Kwapiński

CZ distributor: Albi

Počet hráčů: 1 – 4

Přibližná herní doba: 120+ minut (první hra nám trvala cca 300 minut)

Doporučený věk: 18+ (ve hře se neobjevuje nahota)

PŘEHLED RECENZE
Zábava
100 %
Znovuhratelnost
100 %
Srozumitelnost pravidel
100 %
Zpracování
100 %
Miloš Jedlička
Hráč tělem i duší, který si libuje v RPG titulech a indie scéně, ale AAA hrou také nepohrdne. Milovník deskových her všeho druhu.
deskovka-frostpunk-preziti-krute-zimyPerfektní, perfektní, perfektní. Dlouho jsme se tak skvěle nebavili u deskové hry. Určitě zauvažujte, zda jste cílovka pro chmurnou atmosféru a hodiny stráveného času hraním. Pokud jste si na obě možnosti odpověděli: "to bych mohl/a být já", tak nemáte zač, právě jste našli hru, které nebudete litovat.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno