Co kdyby vznik Země proběhl jinak? Ve hře ECOS se stanete přírodními silami, které tvoří planetu. Každý má však rozdílnou představu o její velkolepé podobě. Dostanete šanci formovat a utvářet svět, který je trochu odlišný od toho našeho. Jakým krajinám, biotopům a druhům se bude dařit, bude záležet jen na vás.

ECOS, novinka na českých pultech, která vznikla již v roce 2019, sklízí mezinárodně skvělá hodnocení. Je až neuvěřitelné, jak vývoj hry dokázal dostat k dokonalosti myšlenku „easy to learn, hard to master“ a my si nyní ukážeme proč je tomu tak. Připravte si skupinku ideálně tří nebo čtyř přátel a jdeme na to!

Vytváření alternativní Zeměplochy se přeci neudělá samo. Dostáváme se tak do rolí samozvaného božstva, kde naším cílem není nic jiného než přetvoření nádherné scenérie plné zvířat do představy nám vysněné. Z původních čtyř políček, se kterými začínáme na herním plánu, tak začnou vznikat obrovské oblasti, které budou mít svůj význam při vzniku flory a fauny. V každém případě tím nejlepším strůjcem událostí může být pouze jediný z nás, a tak dosažením určitého milníku bodů (většinou 80) hra končí. Předem tedy není stanovený počet kol, avšak celá hra se vejde většinou do hodinky. Časovému intervalu dává za pravdu i fakt, že dobrá polovina hry se jede simultánně čili čekání na ostatní je zde pouze minimální.

Hra je plná unikátních a perfektně fungujících mechanik, které sice samostatně jinde naleznout můžete, ale zde je vše dohromady posunuto ještě o úroveň výše. Očekávejte tak kombinaci pokládání hexových polí, která standardně vytváří biom pro život, společně s kartami, jež spouští efekty při zaplacení jejich ceny a ve finále náhodné tahání elementárních kamenů z krásného plátěného pytlíku, které tvoří pocit Osadníků z katanu, aneb získaní efektu pro všechny hráče, ať už na zaplacení ceny karty, či otočení univerzální destičky hráče. Pokud se dokonce držíte základního setupu hry, tak můžete očekávat v ruce příjemně vybalancované karty pro každého z Vás, aniž byste se museli o něco starat a bát se, že si někdo hru neužije.

U kamenů se ještě musíme zastavit, jelikož zkrátka dělají alfu a omegu celého opusu. Elementů je hned několik a každý z nich je potřeba na jiné typy karet. Několikrát se však stane, že zkrátka nemůžete daný element nikde využít. Na to však vývojáři mysleli a každý hráč má k dispozici svoji univerzální destičku, kterou otáčí za každý element, který jinde nevyužil. Za každé druhé nebo třetí otočení tak hráč získá efekt, který by třeba ani jinde získat nemohl, jako je líznutí nové karty, či zahrání nové karty. Vše má tak svůj řád a nikdy nelitujete dané situace. Vytažení elementu tak ztrácí na frustraci a získává na zábavě.

Za zmínku ještě určitě stojí zvířata, která hrají obrovskou roli při vytváření světa ECOS. Dobrá třetina karet nějakým způsobem interaguje se specifickým druhem na planetě. Důležité je si však uvědomit, že například taková antilopa nikomu nepatří a tím, že ji někdo vytvoří, může pomoct s interakcí jinému hráči například během pohybu stáda. Vzniká tu tak obrovská interakce mezi hráči, a to nejen díky zvířatům, ale například během vytváření nového biomu, či biotopu. Když k tomu připočítáme ještě skvěle vytvořené „podmínky“, které zvířata dle selského rozumu mají, kupříkladu antilopa nemůže do oceánu, žralok na poušť, a naopak hroch může všude, tak dostáváme perfektní směs inteligentního utváření života.

Ve finále karty jsou perfektně přehledné, a to i v případě, kdy je musíte otáčet o 90 stupňů, pravidla jsou skvěle napsaná a přeložená (až na nějaké drobnosti), materiál je nadprůměrně kvalitní a všeobecně je kvalita znát na každém kousku. Mnozí si stěžují na „art“ karet, políček, elementů apod. nicméně za nás díky jeho jednoduchosti získáváme mnohem větší přehled po mapě, a tak nás to absolutně neuráží. Selský rozum lze využít během hraní více, než by se, kde jinde dalo očekávat. Pohyb zvířat tak řešíte podle patřičných biomů, stromy mohou růst pouze v určitém biomu a pokud je k dispozici hora, tak může být o strom navíc apod. Vše dává dohromady smysl a vytváří tak ucelený žánr s příjemným herním prvkem náhody. Budeme se tak těšit na rozšíření Nový horizont.

Přečti si  "Zaměřujeme se na hledání způsobů, jak zvýšit náš výkon," říká Todd Howard

CZ Distributor: Tabletop Games

Počet hráčů: 2 – 6

Přibližná herní doba: 45 – 60 minut (první hra spíš za 120 minut)

Doporučený věk: 14+

PŘEHLED RECENZE
Zábava
80 %
Znovuhratelnost
100 %
Srozumitelnost pravidel
100 %
Zpracování
80 %
Miloš Jedlička
Hráč tělem i duší, který si libuje v RPG titulech a indie scéně, ale AAA hrou také nepohrdne. Milovník deskových her všeho druhu.
deskovka-ecos-prvni-kontinent-co-kdyby-vsechno-zacalo-jinakVše dává dohromady smysl a vytváří tak ucelený prvek s příjemným herním prvkem náhody.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno