Ano, je to tak. Velmi očekávaná euro hra od Vladimíra Suchého je konečně tady a já jsem dostal tu možnost ji zrecenzovat! Kdo taky jiný, než pravověrný milovník Podmořských měst by měl hodnotit tuto hru! Ale začneme pěkně od začátku.

Hru jsem obdržel od samotného výrobce, tedy od firmy Delicious games (dále jen DG). Jedná se o běžně velkou čtvercovou krabici. Na první pohled na ní zaujmou výrazné, bohaté barvy a nádherný artwork rozestavěného Karlova mostu. Po otevření krabice nalezneme pravidla, spoustu ZIP sáčku, velké množství kartonu, hrací plán a jeden list papíru s návodem na sestavení hry. Po vymačkání kartonových komponentů se musí sestavit hrací desky hráčů, které jsou dvouvrstvé a jejichž součástí jsou dva malé jeřáby, značící počet surovin. Jeřáby se přidělají pomocí malých plastových kolíčků. Chce to trochu šikovnosti, ale za chvíli je vše hotovo. Dále se musí stejným způsobem přidělat velký jeřáb akcí na hrací plán. Pro sestavení papírových modelů katedrály Sv. Víta, Hladové zdi a Karlova mostu vám návod naznačí, že budete potřebovat lepidlo. Pokud nejste papírový modelář, jako já a nemáte lepidlo Herkules příhodně na stole, musíte si tedy nějaké donést. Důležité je dávat si pozor v návodu, které části lepit a které ne. Po slepení komponentů je v návodu i ilustrace, jak se má celá hra uložit do krabice. Což vyžaduje jistý Tetrisovský um, ale nakonec se vše do krabice vejde.

Pravidla jsou napsaná velmi dobře, čímž jsou DG celkem známý a rozestavění hry je popsáno taktéž skvěle. Hned na začátku je příjemná informace, že pokud chcete, nepotřebujete ke hře papírové modely.

Když rozložíte a připravíte hru, je to prostě pastva pro oči. Vše je stylizované do dobových iluminací, což dokresluje atmosféru. Vyobrazení Vltavy, která odděluje staré a nové město a další detaily.

Hrací desky hráčů jsou také velice hezky zpracované, jak kostky značící počet dolů a kamenolomů, úroveň dosažené technologie a dosažených znalostí na Karlově Univerzitě, tak i množství zlata a kamenů v zásobě. Dále má hráč k dispozici svoji vlastní akční desku.

Jak již bylo uvedeno jedná se o euro hru pro 1- 4 hráče s herní dobou 45 – 150 minut, kde se hráči chopí rolí bohatých měšťanů a svými akcemi (kterých je celkem 16) se snaží získat přízeň Karla IV. Tah začíná hráč, který byl naposledy v Praze a postupuje se dle směru hodinových ručiček (výhoda pro Pražáky). Každý tah se skládá z výběru akčního dílku z akčního jeřábu, z provedení vybrané akce, z provedení extra akce (pokud je to možné) a následném pootočení akčního jeřábu a vrácení akčního dílku. Pokaždé, když si hráč vybere akční dílek, může kdykoliv ve svém tahu využít bonus na akčním jeřábu z místa, kde odebral akční dílek. Ve hře je k dispozici celkem 6 akcí: Správa dolů, správa kamenolomů, vylepšování akcí, stavba hradby, stavba budovy a stavba královské cesty. Při správě dolů můžete buď zvýšit počet dolů a dostat jedno zlato a nebo produkovat zlato dle množství dolů. Analogicky se provádí akce správa kamenolomů. Při vylepšování akcí si vyberete jeden hexový dílek z nabídky a položíte jej na příslušné místo na desce a zvednete svou úroveň znalostí na Karlově univerzitě. Při stavbě hradby si vyberete hexový dílek hradby, zaplatíte jeho cenu a přiložíte jej ke své desce a vyhodnotíte veškeré splněné bonusy. Pokud stavíte budovu, zaplatíte její cenu a postavíte je na políčko hracím plánu. Popřípadě zaplatíte cenu za lukrativnější místo. Pokud je to nutné, položíte jednu ze svých přebytečných kostiček na budovu. Poslední akce na výběr je stavba Královské cesty. Pokud tuto akci zahrajete, posunete svou figurku po Královské cestě na plánu a poté můžete zaplatit surovinu a provést příslušné bonusy. Pokud nezaplatíte vejce, vyhodnotíte pouze druhý bonus. K dispozici jsou ještě dvě extra akce, které platíte stříbrnými, nebo zlatými okny, které získáváte různými způsoby během hry. Kdykoliv ve svém tahu je můžete využít k postupu ve svislém směru na katedrále, na hladové zdi nebo pro uskutečnění akce navíc.

Je dobré se na začátek alespoň trochu rozmyslet, jakou budete hrát strategii. Rozhodně nestačíte obsáhnout všechno, co Praga Caput Regni nabízí. Hra probíhá celkem plynule, nicméně přemýšliví “kalkulátoři” ji mohou na chvíli zpomalit. Při první hře jsem byl trochu skeptický, že se ze hry vytrácí napětí, protože jsem viděl, že jsou každý tah přístupné všechny akce. Nicméně akční jeřáb je vytvořen tak šikovně, že často používané akce se objevují v sekci, kde se za ně musí zaplatit malý poplatek ve formě dvou nebo jednoho zlata. Nejedenkrát se mi stalo, že jsem tento fakt podcenil a nemohl jsem provést akci, kterou jsem si naplánoval. Přijít o jednu akci, je v této hře docela znát. Při umísťování hexových dílů, ať už vylepšování akcí, stavby budov nebo hradeb, můžete využívat svých zkušeností ze skládání Puzzle a šikovným natáčením dílku získat bonusy. Při stavbě budov můžete získat i bonusy z příslušných náměstí. Svými akcemi se posouváte na ukazatelích na vaší hrací desce a tím si vylepšujete engine a vaše další akce jsou lepší a lepší. Pokud se posunete dostatečně vysoko na ukazateli technologie, dostanete knihu technologie, která vám opět vylepší, již zmiňovaný, engine. Tyto knihy si musíte hlídat, protože vám vylepšují engine tak, že při získání určitého žetonu, dostanete bonus atp., často se na ně zapomíná a tím se okrádáte o zmíněné výhody. Doba hraní je odměřována kostičkou v akčním jeřábu, která po otočení zařízení kolem své osy zapadne do otvoru a zasekne jeřáb. Tím je naznačeno, že se musí provést určité změny ve hře a hra pokračuje dále.

Shrnuto a podtrženo – Lidově řečeno se jedná o tzv. „point salad“ ve velice krásném kabátku, se skvělou hratelností a znovuhratelností. Po první hře máte chuť, zahrát si ji hned znovu a zkusit jinou strategii. Trochu jsem se obával nepřehlednosti z důvodu barevnosti, ale po pár kolech jsem si zvykl a ujasnil jsem si i piktogramy na plánu i na knihách technologie.

Na hru jsem se velice těšil, tedy i moje očekávání byla obrovská. Mám tendenci hru porovnávat s předchozí hrou DG, což jsou Podmořská města, která byla velice úspěšná. Obával jsem se, aby si Vladimír Suchý nepůjčil mechanismy z této výborné hry a to se nestalo. Vytvořil naprosto odlišnou hru, která je minimálně stejně skvělá jako jeho předchozí počin. Herní doba, uvedená na krabici, sedí s realitou a je to běžná herní doba, jak se na velkou eurohru sluší a patří. Výtku mám pouze k velikosti krabice, do které se skoro nevejdou komponenty. Taky si myslím, že není celkem běžné lepit dílky lepidlem, ale pro dokreslení atmosféry staré prahy je to asi nutnost. Cena hry, jak je již zvykem u DG, je výborná vzhledem k obsahu krabice a za cca 1 100 Kč dostanete velký herní zážitek.

Přečti si  Rozložení mapy Call of Duty: Warzone je autentičtější, než si fanoušci uvědomují

CZ distributor: Fox in the Box, Delicious Games

Počet hráčů: 1 – 4

Přibližná herní doba: 30 – 150 minut

Doporučený věk: 12+

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno