„Civilizace, kultury a etnika přežívají v konkurenci s druhými jen tehdy, když mají silné sebevědomí postavené na víře ve vlastní specifičnost, hrdosti na své úspěchy, jistotě svou správností a pocitu nadřazenosti či vyvolenosti. Zda je to sebevědomí oprávněné skutečnými fakty nebo iluzorní spletené ze snů, není rozhodující.“

– Benjamin Kuras

V poslední době jsme si představili několik deskovek s mechanikou areacontrol. Dneska si ovšem na stůl rozložíme jednu z těch nejlepších. Alespoň za nás. Jedná se o pravidlově velmi jednoduchou, a přesto dostatečně strategickou, hru První říše, kterou na stoly lokalizuje vydavatelství ADC BlackFire.

Vydavatelem je malé a zatím ne příliš známé vydavatelství Sand Castle games, které má za sebou zatím jen jeden další počin. Ale je to Res Arcana, která má v deskoherním světě skvělé ohlasy. To už tak trochu napovídá tomu, že i První říše budou stát za to. A to nejen herně. Navíc jí má na svědomí zkušenostmi nabitý E. B. Vogel, který už pár desítek deskovek nadesignoval. Tady není o čem.

Hra je určena pro 2-5 hráčů s herní dobou okolo hodinky i v plném počtu. Ač se to na tuto mechaniku zdá málo, tak věřte, že i tak se náramně pobavíte. Navíc se díky jednoduchosti dá hrát i s nováčky a rozhodně neurazí ani náročnější hráče, takže s klidem doporučíme hraní i se staršími dětmi.

Krabice

Krabice na pohled přesně ilustruje, co najdete uvnitř. Pěkný barevný vizuál a pět národností. Jednoduchý a pěkný design se skvěle hodí k celkovému pojetí a složitosti hry. Po otevření zjistíte, že obsahuje naprosto dokonalý a chytrý insert, který navíc počítá i s nějakým tím budoucím rozšířením. Jednotlivé komponenty národů v útulných snadno rozeznatelných krabičkách, výřezy pro kostky, desky národů a mapu. Při cestování se Vám rozhodně nestane, že při nešetrném zacházení najdete komponenty po celé krabici. Takhle by to mělo vypadat u všech deskovek! Dělá opravdu radost hru rozbalovat a následně sklízet zpátky do krabice. Všechny komponenty jsou ještě k tomu zpracovány tak, aby vydržely déle, než jenom několik partií.

Pravidla

Pokud vezmete pravidla do ruky tak zjistíte, že se nejedná o nikterak složitou hru. Stačí jedno, dvě přečtení a hru máte v malíku. Tak jednoduchá pravidla jsou. A jestli přece jen na něco zapomenete, tak díky přehlednosti a vydařenému rozčlenění snadno najdete to, co hledáte.

Princip

Princip hry je taktéž snadný. Během předem daných kol uhrát co nejvíce bodů. Ty získáváte ukořistěním cizích a ubráněním vlastních měst a plněním karet úkolů. Nejvíc jich však získáte postupem na deskách civilizací, kolem kterých se celá hra točí. Kolo je rozděleno do pár fází, které jste schopni odehrát velmi rychle.

Pět sloupců na desce civilizace odpovídá jednotlivým akcím, které můžete ve svém tahu vykonat. Hodit kostkami, přehodit je, pohnout se, vzít si kartu do ruky a nasadit nové osadníky. Zvyšováním civilizačních sloupců si tyto akce vylepšujete. Území a kostky mají pět barev (s odpovídajícím symbolem), které korespondují s barvami na stupnicích. Pokud dojde ke shodě kostky a obsazeného území, zvyšujete tím také odpovídající schopnost na stupnici. Po dosažení milníku navíc postavíte město se skrytou hodnotou a případně splníte úkol na kartách.

Resumé

Rozhodně nečekejte nějakou „súpr trúpr extra, hyper, monstr“ strategii. Na to je ve hře až příliš velký prvek náhody. Zároveň nečekejte ani výživnou civilizační gamesu, náročný areacontrol nebo propracovaný engine building. Spíš vyzobejte to nejlepší ze všeho, pak to co nejvíce zjednodušte a dostanete ideální představu o tom, co tato hra nabízí. Můžete se rozhodnou jít spíše pacifistickou cestou a hledět si svého nebo tlačit na své soupeře hlava nehlava a znepříjemňovat jim život. Ale nikdy se nedostanete do fáze, že Vás hra, respektive spoluhráči, vytlačí na poslední místo, ze kterého není úniku. Konfliktu je tu tak akorát a konečné skóre je vždy jen o pár bodíků.

Asi největší „slabinou“ hry je poměrně velký prvek náhody. Můžete dobýt dvakrát více měst než soupeř, ale bodová hodnota je ve finále stejná. Někdo může vytáhnout kartu úkolů, kterou ihned splní, druhý se bude trápit od začátku s tím nejtěžším úkolem. A kostky jsou prostě kostky. Ale naštěstí zde existuje mechanika na přehazování kostek a případně za zahození karty otočení kostky na tu správnou stranu. Na někoho té náhody může být moc. Na druhou stranu to dělá hru nepředvídatelnou a rozhodně znovuhratelnou. Ideální recept na vítězství zde nehledejte, protože hra je skvěle vybalancovaná. A to v jakémkoliv počtu hráčů. Je zde jeden národ, který nám přišel trochu slabší, ale paradoxně několikrát vyhrál, takže to byl opravdu spíš dojem 😊.

Podobných her na trhu moc nenajdete. Jednoduchá, rychlá a přesto chytrá a hratelná deskovka. Osobně si troufnu říct, že je vhodná pro širokou škálu hráčů a za rozumné peníze.

Autor hry: E. B. Vogel

CZ distributor: ADC BlackFire

Počet hráčů: 2-5

Přibližná herní doba: 60 minut

Doporučený věk: 10

PŘEHLED RECENZE
Zábava
90 %
Znovuhratelnost
90 %
Srozumitelnost pravidel
100 %
Zpracování
100 %
deskovka-prvni-riseTrochu překvapivě o této hře není moc slyšet, což je velká škoda, protože rozhodně má co nabídnout. Pokud hru neznáte, rozhodně si ji zkuste někde zahrát a nejlépe rovnou koupit. Rozhodně neprohloupíte!

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno