V době koronavirové se na československé scéně vyrojilo mnoho nových streamerů a streamerek. Nejedná se ovšem pouze o jedince, kteří se snaží prorazit a vysíláním se živit, ale i nadšence, kteří si chtějí zkrátit dlouhé chvíle v době zákazu vycházení. Proč se tak nezeptat odborníka na slovo vzatého na pár otázek, které by mohli zajímat nejen nováčky, ale i již zaběhlé tváře?

Jiřího Olšanského můžete znát spíše pod přezdívkou Rik_Leah, pod kterou úspěšně vystupuje nejen na Twitchi, kde působí jako Variety Streamer. Kromě hraní her jako Star Citizen, SnowRunner nebo Microsoft Flight Simulator pořádá Jiří na svém kanále i charitativní streamy a další projekty. V našem rozhovoru jsme se ptali na některé více i méně příjemné otázky a dostalo se nám upřímných odpovědí, které vám mohou nastínit, jak některé věci v životě streamerů fungují.

Umím si představit, že nějaké ty rady pro začínající streamery od tebe chtěla slyšet už hromada lidí. Když se podíváš s nadhledem, změnila se postupem času tvá odpověď na tuto všetečnou otázku?

Ani bych neřekl. Abych na to odpověděl trochu přesněji, musím asi vysvětlit proč to tak je. Zatímco Youtube je platforma, kam jdete jako do kina, na přesně připravený film s jasným scénářem a záběry, které autor chce, tak je Twitch jako divadlo. Diváci vidí všechno, slyší každé slovo, mají každou reakci takovou, jaká skutečně je a vidí emoce, které neschováte. Zatímco špatný herec na divadle může být snadno hvězdou filmu, tak i dobrý filmový herec nemusí být zábavný a vůbec skousnutelný na prknech divadla. Vždy to bude nakonec jen o vás, takže odpověď je stále stejná. Buďte sami sebou, na nic si nehrajte a buďte k divákům upřímní. A buďte připraveni na to, že ne každý je z hereckého těsta a tahle kariéra možná nemusí být pro vás. Pokud ani po dvou letech neprorazíte a pořád se plácáte s pár diváky, pak buď něco radikálně změňte, nebo prostě přijměte porážku a věnujte se něčemu jinému.

Přijímáš veškeré návrhy na spolupráce nebo si pečlivě vybíráš? Měl jsi například někdy finančně lákavou nabídku, ale musel jsi ji odmítnout, ať už z morálního či jiného hlediska?

Spolupráce si pečlivě vybírám. Cítím zodpovědnost za to, co promuji. Nejsem sice tak velký jako třeba Agraelus, ale určitý dosah určitě mám. Svoje diváky znám navíc mnohdy osobně a o to víc přemýšlím nad tím, o čem se zmíním nebo čemu udělám reklamu. Existují hranice, které prostě nechci překročit, jako třeba spolupráce s online kasinem, nebo sázkovou společností. Takové nabídky jsem měl, ale všechny odmítl – nechci aby si kvůli tomu někdo zničil život. Další kategorií, kterou odmítám, jsou “freemium” mobilní hry. Ty nabízí téměř pohádkové honoráře, ale pak si uvědomíte jejich agresivní financování přes mikrotransakce, jaké to může mít dopady a kolik lidí v tom skončilo a za kolik… a ne, prostě ne. Raději ať hrají zajímavé placené hry, než tyhle hry “zdarma”.

V dnešní době koronavirové zažívá domácí streamování velký boom. Je dle tebe hlavní devízou nových streamerů jejich osobnost, zapálení a smysl pro humor nebo v dnešní době na Twitchi nepřežijí bez kvalitního hardwaru a profesionálně vypadajícího streamu?

Nejvíc dělá osobnost a to, jak se streamer vyjadřuje. Nemusí být nutně skvělý bavič, pokud má špičkový skill ve své hře a má co divákům předat. Někteří streameři přitahují extrémní toxicitou, jiní super osobností a pohodovým přístupem k hraní, další technickou stránkou a stylem své hry… a někteří tím, že komentují všechny kolem, i když mnohdy věcem sami nerozumí. Diváky si najdou všichni, nehledě na vzhled streamu. Mnoho diváků má stream na druhém monitoru u vlastního hraní a má ho vlastně jako podcast. Proto je vlastně důležité mít pořádně udělaný zvuk spíše než vzhled kanálu. Vzhled by měl reflektovat samotný obsah a být k tomu upravený. Pokud začínáte, tak většinou nemáte super nazuřenou mašinu, která zvládne 4K hraní a ještě do toho vysílání. K tomu se dopracujete a pokud máte kvalitní obsah, diváci mnohdy rádi streamerovi pomůžou s jeho vybavením, aby šla kvalita nahoru.

Přečti si  Přichází PlayStation Days of Play 2021

Není to tak dávno, co Mixer oznámil, že zavírá krám. Tahle platforma byla mezi streamerskou komunitou vcelku populární. Přemýšlel jsi někdy v minulosti, že svou komunitu přetáhneš na Mixer nebo ti Twitch dopřává vše potřebné?

Ne. Je rozdíl mezi celosvětovou popularitou a lokální popularitou platformy. Streamuji v češtině a náš malý rybníček je hlavně na Twitchi (potažmo na youtube a facebook livestreamech). Na mixer se u nás díval jen zlomek diváků a bylo by to zahození několika let práce. Diváci jsou pohodlní a nechtějí měnit zaběhlé zvyky. I když mám věrnou diváckou základnu, tak by novou platformu používal jen zlomek z nich, protože na twitchi koukají i na jiné streamery a drží se v jedné přátelské komunitě. Navíc bych nemohl podporovat menší streamery, kde vidím potenciál a které mě baví sledovat.

Mnoho nových uživatelů Twitche často bádá, zda se vydat cestou Variety streamera nebo se věnovat (pokud možno poloprofesionálně) jedné jediné hře. Jaké byly tvoje začátky? 

Začínal jsem jako streamer jedné hry, specificky War Thunderu. Nikdo jiný ji nestreamoval a v době, kdy převládaly World of Tanks streamy, to byla fajn alternativa. Navíc jsem diváky bavil i povídáním o strojích, technice a historii. Postupem času jsem postupně začal zapojovat i indie hry. Přechod na variety streamera byl náročný a ztratil jsem část diváků. Je to tak vždy, protože část lidí chodila jen za hrou. Svého kroku jsem ale nikdy nelitoval, protože mi dal volnost hrát to co mě baví. U jedné hry stream stojí a padá s kvalitou hry samotné, vemte si například Hearthstone. Hra se dlouho těšila oblibě a měla řadu streamerů. Pak ale byla pořád stejná a bylo jedno, kolik DLC a vylepšení do hry dají a drtivá většina streamerů zaznamenala obrovský pokles ve sledovanosti. Hra prostě diváky přestala bavit a spousta jmen zmizelo v historii. U variety je super, že stream je hlavně o vás. Začínat s variety je daleko složitější, protože musíte mít osobnost, která zaujme. A pak vždy potřebujete trochu toho štěstí.

Hodně streamerům, kterým se podařilo prorazit si občas posteskne, že při vyšším počtu diváků již nedokážou mít s komunitou takový osobní kontakt, jako tomu bylo při jejich začátcích, kdy je sledovalo třeba jen 5 lidí. Stíháš komunikovat s diváky, kteří ti během vysílání pálí jednu zprávu za druhou?

To strašlivě záleží na hře. Pokud je to hra, která vyžaduje plnou pozornost, pak jsou už diváci zvyklí, že musí počkat na pauzy nebo momenty, kdy se konečně můžu podívat do chatu. Zářným příkladem takové hry je DCS World, což je simulace bojových letadel. Pokud jen tak přelétáme s kolegy virtuálními piloty do bojové zóny a můžu nechat trochu pozornosti na spoluhráčích, pak si můžu povídat s chatem. Pokud ale dojde k boji a já se plně musím soustředit na vše co se děje, přístroje v kokpitu, mojí pozici, pozici wingmanů, kde jsou nepřátelé, řešit radar, střely a protiopatření, pak si žije chat svým životem bez mé kontroly. Proto rád hry kombinuji. U strategií a tahovek se daleko lépe povídá a neminu většinou žádnou zprávu. Pokud ale hraju něco, kde je zapotřebí větší soustředění, tak mám nástroj, jak neminout to důležité. Specificky je to emotikon rikIGNORE, který mě osobně hrozně vytáčí (v dobrém), a který mi pak diváci rádi trochu sarkasticky pálí do chatu jeden za druhým, abych se soustředil na důležitou zprávu. U variety je to holt o něco složitější, protože musíte dynamicky zvládat reakce podle hry, co hrajete. Pokud hrajete jen jednu hru, tak si najdete určitý rytmus kdy a jak si povídat a věrní diváci ho budou dobře znát a umět.

Přečti si  Housemarque opravili problém s mazáním postupu v Returnalu

Twitch nenabízí příliš propracované statistiky, alespoň co se komunity týče. Máš o své fanouškovské základně přehled? Víš například její věkový průměr?

Ano, to je pravda. Je to tragické. Twitch ty informace někde má, ale drží si je pro sebe. Jedinou šanci, jak si dokážete získat údaje o svých divácích jsou prostě dotazníky. A  na ty se pak musíme spolehnout. Nedávno jsme dělali rychlý průzkum na věk diváků a vyšlo nám, že věkový průměr mého diváka je někde kolem 25 let.

Jaké hry v budoucnu na tvém kanále uvidíme? Plánuješ hrát například Cyberpunk 2077 nebo se vrhneš na nějaké menší tituly jako třeba Party Animals?

Nerad to říkám, protože celý svět se nadechuje na Cyberpunk, ale ano, chystám se na něj taky. Většinou se snažím zůstat mimo mainstream a nestreamovat hry, které hraje každý, ale tentokrát to tak nebude, protože  k tomu mám osobní vztah. Jako malý jsem hrál dračí doupě a to mě přivedlo i k Shadowrunu. Ten svět jsem si zamiloval. Cyberpunk je původně vlastně konkurenční desková hra k Shadowrunu a je velmi podobně zasazená, jen nemá magii a jiné rasy. Pořád je to ale těžce rozdělená společnost na třídy, kriminalita všude, implantáty a high-tech hračky na každém rohu a k tomu celé sféra kolem sítě a hackování… jo, těším se 😀 Krom toho mám ale v plánu i jiné hry. Snažím se nezaseknout se na jedné jediné na dlouho, ale spíš to prokládám variabilitou, aby si diváci odpočali a nebo stihli dokoukat záznam, pokud nemohli být přímo u streamu.

Není tajemstvím, že někteří streameři platí své Mody, kteří se jim během vysílání starají nejen o dodržování pravidel a slušného chováni v chatu. Se svými 60 followery si to já osobně neumím představit, ale ty na to máš možná jiný pohled.  

Modi odvádí neskutečnou práci. Nejen že se baví u hry, ale ještě řeší každého narušitele v chatu. Dřív jsem moderátory platil a mám za to, že jsem byl pravděpodobně první, který je na CZ/SK scéně platil (nemluvím o editorech, ti tu byli daleko dřív placení u streamerů než moderátoři). Nicméně jsem potom postavil streamovací batůžek pro IRL streamování a náklady na měsíční provoz se vyšplhaly hodně vysoko (data, bonding, postprocessing server), takže jsme se domluvili na ukončení placení a snažím se jim to vynahrazovat jinak. Problém je navíc i s legislativou. Ono to totiž není jen poslat jim peníze. Dnes bych jim musel vystavit smlouvy a vlastně je zaměstnat, aby to bylo účetně v pořádku.

Svět streamování určitě není pro každého a prosadit se jako streamer je v dnešní době neskutečně obtížné. Přesycený trh a nedostatek Twitch diváků to dělají téměř nemožné. Jako koníček je ovšem Twitch skvělá platforma, na které se může seberealizovat doslova každý a s trochou štěstí a snahy (to především) si najít i svou komunitu, která dělá streamování ještě smysluplnějším zážitkem.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno