Při příležitosti vydání fyzické verze hardcore plošinovky Cuphead si připomeňme tento fenomén, který originalitou rozhodně nešetří. Fyzická verze hry přichází 6. prosince na disku pro PS4 a Xbox One i cartridgi pro Nintendo Switch a co je důležitější – také s jediným vydaným DLC. Veškerý dostupný obsah tak máte k dispozici na jednom nosiči.

Po pěti letech vychází hra ve své fyzické podobě, což potěší především sběratele a fanoušky Cupheads v jednom. Ostatní si mohou zavzpomínat, kolik šedých vlasů jim tato nekompromisní hra způsobila a kam schovali ty prášky na uklidnění.

Není to lehká hra…

Nenapadá mě žádná jiná hra, která by nabízela takovou porci bizáru a originality zabalenou do vizuálu klasických animáků ze 30. let minulého století. A možná proto vzbudila takový zájem, který v rychlém sledu střídají nadávky, frustrace, v horším případě zničené ovladače nebo joycony… a stejně se do pokoření bossů další den budete chtít pustit znova. Nedává to smysl, ale funguje to dokonale.

Hru Cuphead asi není třeba blíže představovat. Jen si připomeňme, že se zhostíte bratrů Mugmana a Cupheada, kteří se v mladické nerozvážnosti upsali ďáblu a nyní se snaží spasit své duše. V sérii bossfightů tak musí porazit obří borůvku, slunečnici, dvojici žabáků, pana Mrkev a další a úpisy těchto hříšníků přinést pekelníkovi.

Vizuální nápaditost, která nemá obdoby

Ručně malované animace, pozadí, typicky šustící obrazovka jako ze starých snímků pro pamětníky a samozřejmě soundtrack si zamilujete na první dobrou. Příjemný jazzík je však ta poslední pohoda, která vás ve hře čeká. Hra se vyznačuje unikátní hardcore hratelností při souboji s bossy. A protože se hra skládá převážně ze soubojů s bossy, rozhodně se nejedná o titul pro prudké povahy. Hodiny frustrace, znechucení a pocitů nespravedlnosti jsou na denním pořádku. Hra vyžaduje takřka bezchybnou preciznost, skill a v některých případech i dávku štěstí. A je úplně jedno, že si můžete za nasbírané mince koupit mířené střely, silnější střely, život navíc a další power-upy. Při hraní na standardní obtížnost se kolem toho vás děje tolik a tak rychle, že by to chtělo pár očí navíc. Tohle je zkrátka jedna z mála her, kterou člověk v jeden okamžik miluje a z duše nenávidí.

Přečti si  Náklady na vývoj a marketing hry Alan Wake 2 se zatím nevrátily

Každý souboj je originál

Nadpis říká vše. Nečekejte, že by autoři recyklovali své nápady. Naopak, každý souboj je jedinečný originál. Bitvy mají několik fází a po celou dobu se musíte pekelně soustředit na útok, střelbu, pohyblivé objekty a nepřátele, protože vše, co se na displeji objeví, vás chce připravit o jeden z vašich životů.

Není to snadná hra, vůbec. Přesto se vám hra snaží naprosto nepatrně vyjít vstříc. U bosse si můžete zvolit jednu ze dvou obtížností. Jednoduchá je opravdu snazší, ovšem nezískáte potřebný úpis, respektive ingredienci v DLCčku. Slouží spíše k tréninku a jako ochutnávka, co vás čeká v plné palbě. Druhou předností je fakt, že si odemknete alespoň další část ostrova a můžete zkusit štěstí v jiné úrovni. Tím se dostáváme k obsahu DLC.

Přečti si  HP a Ferrari oznamují partnerství. Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Ke zpřístupnění DLC obsahu musíte absolvovat jeden Run & Gun level (klasická plošinovková hopsačka se spoustou střílení) a Mausoleum (jakási minihra, ve které získáte bonusový power-up). Pak se vám otevře část ostrova, ve které čeká převozník na nový ostrov, kde se DLC se slečnou Kalichovou odehrává. Rozšíření s názvem The Delicious Last Course přináší nové úrovně a novou hratelnou postavu se specifickými pohyby. Výhodou je to, že při první návštěvě získáte mince zdarma na nákup upgradů, stejně jako v hlavní hře.

Cuphead na Switchi

Při hraní Switch verze mě nemile překvapila doba načítání. Při jakémkoli přechodu mezi obrazovkami se doba nepříjemně protahuje. Chápu, že načítání úrovně může být delší. Přece jen souboje mají několik fází, jsou relativně rozsáhlé a co do počtu objektů nesmírně bohaté. Ale při opuštění obchodu nebo jen absolvování tutorialu mi to hlava nebere a netrpělivě koukám na přesýpací hodiny. Při opakování úrovně je to naštěstí o poznání lepší. Vzhledem k tomu, že opakovat daný level budete často (a velmi rychle), je čekání zkrátka něco, co vyvolává ještě více hněvu.

Cuphead + DLC
80 %
Dominik Wetter
Pisálek, kulturista teoretik, cimrmanolog, aspirant agentury Hurvínkovo spasení a hráč s mizernou muškou, která se za ty roky rozhodně nezlepšila. Nejlepší hra? Agent Mlíčňák.
recenze-cuphead-dlc-vstoupite-znova-do-roztomile-animovaneho-peklaOstříleným cupheadmasterům hra nepřinese nic jiného než potěšení z vlastnictví fyzické verze hry. Pro nováčky nechť tento text slouží jako varování, že – a řeknu to klidně zas a znova – to není jednoduchá hra. Ať už se tváří jakkoli roztomile, je to hardcorovina toho nejhrubšího zrna. Budete se smát, plakat, nenávidět sebe, že jste si hru koupili a že by se za ty peníze dalo i v dnešní době docela dobře nalejt. A další den, až se uklidníte, to zase zapnete a celý proces se bude opakovat. Příjemnou zábavu vám přeji.