Je dost možné, že o hře s podobným názvem už jste již slyšeli. Dungeon of the ENDLESS trhal žebříčky v roce 2014 svoji unikátností v rogue-lite stylu s prvky izometrické střelby a tower-defense. Díky tomu by se dalo očekávat, že pokračování je nasnadě, avšak chyba lávky. Endless Dungeon, o kterém si tu dnes budeme vyprávět, není sequelem původní hry a prvky, které tak dříve skvěle fungovaly už neplatí.

Endless Dungeon, vyvinutý společností Amplitude Studios, se odehrává ve vesmíru „Endless“, ve stejném prostředí jako dobře přijatá 4x sci-fi strategická série Endless Space a předchozí rogue-lite tower-defense mash-up Dungeon of the Endless. Premisa je jednoduchá: skupina hrdinů nouzově přistála na záhadné vesmírné stanici. Aby unikli, budou muset provést křehkého robota bludištěm procedurálně generovaných chodeb stanice až do jádra; proces, který je osvobodí. Pokud zahynete – a to se stane – budete „přeloženi“ zpět do základního tábora hrdinů: vizuálně příjemného vesmírného westernového salónu.

Každý hrdina má svou vlastní pasivní, aktivní a ultimátní schopnost, stejně jako svou vlastní startovní zbraň, kterou lze v průběhu mise vyměnit. Každá místnost ve stanici má také několik uzlů na podlaze, kam můžete položit věže různého druhu. Během svého dobrodružství na stanici shromažďujete zdroje a používáte je k výzkumu pokročilejších věží, vylepšování hrdinů nebo ke stavbě samotných věží.

Na papíře je to přesvědčivé pojetí, ale v praxi Endless Dungeon neposkytuje lepší herní mechaniky, které jsou přátelské k opakování, díky nimž jsou rogue-lite hry zajímavé. Postavy a hlavní dějová linka hry jsou také plytké a jen málo vás udrží v úsilí hlavních hrdinů dostat se do jádra stanice.

Arzenál nabízených zbraní působí jednotvárně a bez nápadu. I když jsou k dispozici různé druhy vzorů střelby, jejich účinky nejsou dostatečně zřetelné, aby zabránily tomu, aby věci zatuchly. Ať už má útok podobu krupobití kulek nebo paprsku blesku, vaše střely se srazí s nepřítelem stejným způsobem a neudělají o moc víc, než že sníží jeden z mnoha houbovitých, chodících ukazatelů zdraví, které míří vaším směrem. Bez jakékoli mechaniky přebíjení nebo načasování útoků je optimální neustále spamovat vámi vybranou zbraň, čímž se proces boje stává neumělým a omezuje schopnost každé zbraně odlišit se.

Přečti si  Nabídka PS Plus na květen 2024 zahrnuje bonusovou odměnu s překvapením

Systém správy věží toho nabízí o něco více, protože poskytuje široký výběr různých postavení, z nichž každé má řadu různých typů poškození a efektů. Některé jednoduše vypouštějí projektily, zatímco jiné poskytují buffy a debuffy, jako je ochrana spojeneckých věží nebo zpomalení nepřátel. Je tu opravdová rozmanitost. Problém je v tom, že jelikož musíte neustále doprovázet krystalového robota, který se pohybuje od cíle k cíli, jen zřídka uvidíte věže, které jste postavili, pracovat na vlastní oči. Místo toho jsou jedinými ukazateli jejich efektivity tenčící se počet výkyvů na minimapě. V Endless Dungeon jen zřídka uvidíte zblízka plody své práce s umisťováním věží.

Hra využívá systém skupin, který přidává do mixu určitou rozmanitost. Když se vydáte ze Saloonu, dáte dohromady tým dvou (později tří) hrdinů a v režimu pro jednoho hráče budete moci střídavě ovládat každého z nich. Přestože tito hrdinové mají odlišné schopnosti, málokdy se ve hře cítí výrazně. Je to proto, že všichni používají jeden ze dvou typů zbraní: lehké zbraně nebo těžké zbraně. Zed, sci-fi typ vojáka, který je jako vystřižený z Vetřelců, hraje většinu času k nerozeznání od Blaze, robotického kovboje, protože oba používají stejnou soupisku těžkých zbraní. Navíc vzhledem k tomu, že každá z nich má pouze jednu aktivní schopnost (dvě, pokud započítáte i jejich ultimátky), charakteristické rysy postav vyniknou jen zřídka.

Systém skupin přináší o něco více v kooperativním režimu hry, kde hráči mohou spolupracovat, aby načasovali své schopnosti a kryli území strategičtěji než jejich protějšky s umělou inteligencí. To však přichází na úkor rozmanitosti a strategie, která přichází s možností volně přeskakovat mezi hrdiny v režimu pro jednoho hráče.

Samotný seznam postav, i když je vizuálně přitažlivý, nabízí jen málo hmatatelné hloubky. I když má každá z nich svůj vlastní příběh a motivace, je těžké je rozeznat, pokud se nerozhodnete proniknout do odpudivě husté knihovny příběhu hry. Kromě občasných hlášek během souboje nemají protagonisté hry moc co sdílet prostřednictvím dialogů, ať už namluvených nebo jiných. To způsobuje, že se cítí povrchně a jednorozměrně, jako komparzisté v generickém sci-fi filmu, kteří jsou tam proto, aby zabili čas, než se objeví skuteční hrdinové.

Přečti si  Gran Turismo 7 – Update 1.46 přidává nové vozy včetně Škody Vision

Postavy mají své vlastní úkoly, ale ty jsou doprovázeny tak malým důrazem nebo obřadem, že může být obtížné sledovat, kolik jste jich vůbec dokončili. Tato bezcílnost se promítá i do vyprávění. Hra začíná silným úvodem, který ukazuje lodního údržbáře, který se statečně chopil zbraní poté, co byl v úvodní cutscéně zabit zbytek posádky jeho lodi. Jakmile se však dostanete do saloonu, je vám rychle jasné, že zbytek tohoto Školníkova příběhu bude vyprávěn pouze občasným blokem textu v herní knihovně. Tento sanitární pracovník ze země si zasloužil něco lepšího.

Navzdory svým problémům nabízí Endless Dungeon hvězdnou prezentaci. Nabídky hry jsou elegantní a soundtrack je neuvěřitelně přitažlivý. V saloonu je dokonce k dispozici několik krásných vokálních skladeb zpěvačky a skladatelky Lery Lynn, které jsou stejně chytlavé jako strašidelné.

Zbraně a věže vypadají a znějí mnohem osobitěji, než ve skutečnosti působí. Jasně modré oblouky blesků a jedovatě zelené záblesky kyseliny vystupují mezi temnějšími tóny vnitřku vesmírné stanice. Postavy také vypadají fantasticky. Výrazná řada nabízených designů a siluet má styl a vizuální přitažlivost, kterou byste očekávali od her jako Overwatch 2. Je jen nešťastné, že jakmile se podíváte na povrch těchto návrhů, zjistíte, že pod nimi je jen málo.

Endless Dungeon může vypadat a znít skvěle, ale věci, které slyšíte a vidíte, prostě nestojí za námahu. Nevýrazné postavy, opakující se setkání a nedostatek charakteristických zbraní vytvářejí zážitek, který je prostě strašně nudný. Bez propracovaného příběhu, který by mě udržel v napětí, nebo variabilních herních mechanismů, které by udržely věci zajímavé, není důvod vracet se do spletitých chodeb nejnovější nabídky Amplitude Studios.

Vývojáři: Amplitude Studios

Vydavatelství: Sega, HUBLOTS

Datum vydání: 19. října 2023

Česká lokalizace: NE

6
Zvuk / Soundrack
8
Příběh / Sandbox
5
5
2
4
recenze-endless-dungeon-pruchod-vesmirem-zase-trosku-jinakEndless Dungeon může vypadat a znít skvěle, ale věci, které slyšíte a vidíte, prostě nestojí za námahu. Nevýrazné postavy, opakující se setkání a nedostatek charakteristických zbraní vytvářejí zážitek, který je prostě strašně nudný. Bez propracovaného příběhu, který by mě udržel v napětí, nebo variabilních herních mechanismů, které by udržely věci zajímavé, není důvod vracet se do spletitých chodeb nejnovější nabídky Amplitude Studios.