První světová válka v sobě i po letech skrývá množství silných příběhů a není tak divu, že se tento historický konflikt stává velmi často i cílem herních vývojářů. Battlefield 1, Valiant Hearts či Last Train Home jsou příklady her, které berou WW1 s respektem a hráčům se snaží zprostředkovat sílu a tíhu momentů, které zažívali všichni ti, kterých se válka dotkla.

Nechci nijak zlehčovat souboje, které se děly na frontě a jak strašné to pro vojáky muselo být, ale neméně drsné peklo se odehrávalo i několik kilometrů za onou červenou linií – v nemocnicích. A přesně o tom pojednává hra War Hospital od studia Brave Lamb. Vývojáři nás zde staví do nezáviděníhodné pozice, kdy velíme francouzské polní nemocnici. Zdrojů je nepříliš, ranění jsou přiváženi jako na běžícím pásu, morálka v táboře je kolísavá a do toho vám již hučí vysílačka s informacemi o nových bojích, ergo o nových raněných.

Hned ze startu vám hra nadělí dávku reality tak, že vám nechá skonat prvního pacienta. Značná část War Hospital se nese v duchu hesla Nemůžeme zachránit všechny a vy se tak připravte na množství rozhodnutí, které prověří vaše morální hodnoty. Vaše práce ale nebude jen o sledování příchozích pacientů a rozhodování o tom, jestli je možné je zachránit a zda se o to vlastně vůbec pokoušet. Na vašich bedrech budete mít i ostatní náležitosti, na kterých bude záviset nejen funkčnost nemocnice, ale i šance armády na nedaleké frontě.

Jak vypadá ideální situace? Pacient přijede v sanitce na příjmové oddělení, ve kterém je dostatek lůžek a odpočatých chirurgů. Následně je odvezen na sál a začne operace, jejíž šance na úspěch je díky přítomnosti sester téměř stoprocentní. Během operace nedojde na žádné komplikace a pacient přežije. Další vaši zdravotníci odnesou pacienta na rehabilitaci, kde stráví dalších několik dní s personálem, který měl doufejme za poslední týden alespoň nějaké jídlo. Co s ním ale dále… Poslat zpět na frontu, na velitelství nebo jej propustit ze služby? Pokud jej propustíte z aktivní služby, tak vám bude jeho rodina jistě vděčná a pomůže to i morálce v nemocnici, ale vojáci jsou potřeba na frontě, kde se musí bránit neustálému tlaku Němců. Málo vojáků znamená více raněných při dalších konfliktu. Čím více pacientů pošlete na velitelství, tím více zásob vám HQ pošle za odměnu zpět a vy tak budete mít větší šanci na to, že dokážete postarat o svoje podřízené a jejich potřeby. Volba je tak extrémně těžká u každého pacienta, který neskončí na nedalekém hřbitově.

Přečti si  Mód přináší DLSS 3 i na grafické karty řady Nvidia RTX 20 a 30

Je zde ale nepřeberné množství faktorů, které se mohou pokazit a vy jako hráč jste pod neustálým tlakem. Pro mě osobně bylo během testování hry nejtěžší udržet můj personál zdraví. Nejednou se mi stalo, že mi chirurg zkolaboval po 24 hodinové směně plné náročných operací. Systém únavy je přitom aktivní u všech členů týmu. Do toho se musíte taktéž věnovat vylepšování nemocnice a jednotlivým oddělením. Závisí na vás i výroba zásob alkoholu či léků. Ano, je toho opravdu hodně a především start hry je vskutku náročná záležitost. I přes všechnu chladnou atmosféru vám ale War Hospital dokáže vykouzlit úsměv na tváři. Z fronty mi jednou dovezli vojáka, který měl 3 střelné rány a nevypadalo to s ním vůbec dobře. Standardně bych takového pacienta stisknutím čtverečku odmítnul operovat a poslal je tak na smrt, ale po prostudování jeho karty jsem zjistil, že je to prostě dobrý člověk, který do armády musel nastoupit kvůli svému otci. Povolal jsem tak všechny dostupné sestry, odpočatého chirurga a dali jsme se do práce. Nejenže přežil, ale za několik dní mi od něho přišel děkovný dopis.

Přečti si  Nabídka PS Plus na květen 2024 zahrnuje bonusovou odměnu s překvapením

Práce je dost a drtivá většina rozhodnutí, které před vás hra postaví, nejsou černobílá. Často neexistuje správné rozhodnutí a na řadu tak přichází kompromisy. A právě kompromisy museli dělat i samotní vývojáři. Co se týče technické stránky hry, tak jsem se setkal s jistými problémy a pády hry. Co jsem ale pomocí častého ukládání nevyřešil byly animace, které jsou prosté zabugované. Nutno ovšem podotknout, že to nikterak neovlivňuje hratelnost a časem jsem si na to zvyknul. Logicky jsme hru testovali před vydáním a pevně věřím, že ty nejpalčivější problémy budou vyřešeny skrze několik prvních patchů.

Pominu-li animace, tak je grafické zpracování přesně takové, jaké byste od takové hry čekali. Studené, depresivní a jediné, co má tu a tam veselejší barvy je samotné HUD systém. I ten by si především na konzolích zasloužil jistých úprav, které by zpříjemnily ovládání a používání některých mechanik.

Aktuálně lze základní verzi War Hospital na PlayStation Store pořídit za 949 Kč. Pokud vás hra osloví, můžete se rovnou připlatit něco málo přes dvě stovky za Supporter edici, ve které navíc dostanete art book, soundtrack a speciální epizodu X-Ray, která se věnuje historické postavě Marie Curie. Osobně bych si cenovku u základní verze představoval poněkud níže a ačkoliv jsem si War Hospital v rámci možností užil, tak bych vám doporučil počkat na nějakou slevu.

Vývojáři: Brave Lamb Studio

Vydavatelství: Nacon

Datum vydání: 11. 1. 2024

Platformy: PC, PlayStation, Xbox Series

Cena: 949 Kč

War Hospital
6
recenze-war-hospital-skalpel-ne-radeji-piluWar Hospital vyniká v servírování syrového příběhu lidí, kteří za první světové války nasazovali svůj život proto, aby mohli zachraňovat životy ostatních. I přes některé technické nedodělky si lze War Hospital relativně užít a se sníženou cenovkou by byla velká škoda hru minout.