Pod tímhle trochu humpoláckým názvem nám šanghajští TiGames servírují zdánlivě nenápadnou „metroidvanii“ s netradičním hlavním hrdinou. Tím je totiž bílý králík s obří ocelovou pěstí na zádech.

Znáte nějakou vážně dobrou hru z Číny? Možná někteří vykřiknou Genshin Impact, ale tím minimálně v kontextu posledních let vážně končíme. Tedy až na jednu zdánlivě nenápadnou výjimku, kterou je samozřejmě právě F.I.S.T., který sice vyšel už loni, ale na začátku září její hrdina Rayton přihopkal i s vydáním na disku. Před rokem jsme se hře nevěnovali, teď je ideální doba tuto velkou chybu napravit…

Jo, šmelinář s mrkvovým džusem, ten těžkej chleba má…

Bob s Bobkem by se otáčeli v klobouku

Seznamte se s Raytonem. Mrzoutským ušákem v baloňáku, který si v dieselpunkem nasáklém Torch City hledí svého a přežívá pod krutou nadvládou plechových uzurpátorů. Tedy až do chvíle, kdy nepřítel překročí hranici a unese Raytonova nejlepšího kámoše medvěda Ursu. Tím pohárek mrkového džusu konečně přetekl a naštvaný králík se vydává nejen za záchranou medvědího přítele, ale rovnou celého města.

Padouch Cicero a armáda jeho plechových noshledů.

Rayton není žádný vykastrovaný domácí mazlíček, k dispozici má kovovou paži, kterou nosí na hřbetu, jež přesně imituje pohyby jeho packy. Pod drtivou silou tepaného kovu se během vaší na poměry žánru slušně dlouhé výpravy (15-20 hodin) rozpadnou stovky nepřátel na šrot.

Jeden z mála nerozmazaných screenshotů z boje. Rayton je stále v pohybu a pořádně ho zachytit na obrázek byl celkem oříšek. Nebo mrkvička?

Není cesty vpřed?

F.I.S.T. přitom není prostou arkádovou rubačkou, byť i v tomto ohledu funguje výborně. Jde vlastně o dost tradičního zástupce tzv. „metroidvánia“ her, tedy kousků s rozmanitým prostředím, kde jsou mnohé cestičky zpočátku neprůchodné a zdolávání překážek spočívá v získání potřebné dovednosti.

Přečti si  RECENZE: Dragon's Dogma 2 - Kde je ta desítka?
Postupně se naučíte plachtit a vrták poslouží i jako pohon pro potápění.

Popsaný žánr hodně stojí na radosti z objevování a vybízení hráče ke zvědavosti, což se F.I.S.T. daří náramně. I přes dieselpunkové prostředí, které je z podstaty založené hodně na technice a industriální architektuře, se daří hře překvapovat a neupadá do jednotvárnosti. Pochvalu si rozhodně zaslouží i zdejší zpracování mapy a navigace v prostředí. Oba tyto prvky jsou správně intuitivní.

Zpracování mapy možná není vizuálně pěkné, je však přehledná a funkční.

Intuitivní králičí zabíjačka

Skvěle se autorům povedlo vybalancovat i ovládání, což je vzhledem k častým plošinovkovým pasážím pro úspěch hry zcela kruciální. Ray je v boji i skákacích sekcích zcela pod vaší kontrolou a díky preciznímu ovládání si za každý neúspěch můžete jen vy sami. Tak to má být.

Podlaha je žhavá láva!

Převážně kovové nepřátele budete drtit za pomoci obří ocelové pěsti, ke které se brzy přidá pomalejší, ale ničivější vrták a trio po pár hodinách doplní ještě elektrický bič. Jednotlivé nástroje zkázy se skvěle doplňují a plynule jsem mezi jednotlivými styly přecházel.  Boj samotný je efektní i uspokojivý. Útočných kombinací není závratné množství, ale díky relativně pestré soupisce nepřátel se budete stále velice dobře bavit.

Soubojů s minibossy nabízí hra přehršel. Na obrázku plecháč se zálibou v kotoučích z cirkulárky.

Možností útoků i vedlejších schopností stále přibývá a vzhledem k dobře vyvážené obtížnosti (pro méně zdatné hra po vydání dostala i speciální „easy“ mód) hra nabízí příjemnou výzvu, přitom si žádná pasáž vyjma pár bossfightů nevyžádala nějaký větší počet pokusů. Rayton se stále zlepšuje i v možnostech pohybu a zatímco zpočátku zvládne tak maximálně dvojskok, ke konci již budete zdatně plavat, plachtit a provádět vzdušné úhyby do všech možných stran.

Přečti si  Cities: Skylines 2 nevyjde letos na jaře pro konzole, jak bylo původně plánováno
I pod vodou se Rayton ovládá relativně dobře. Ani zde mne však podvodní úrovně úplně nenadchly.

Kvalitní řemeslo v čínském provedení

I přes zdánlivou „malost“ hry je potřeba vypíchnout péče, kterou celku jeho autoři věnovali. Po stránce vizuálu mohu jen chválit a velmi povedenou grafickou prezentací F.I.S.T rozhodně nezapadá mezi žánrovou konkurencí, spíše naopak. V tomto kontextu zamrzí trochu horší kvalita zvukové stopy dabingu (anglického). Ne všechny repliky jsou nadabované a občas je trochu zvláštní, když jednu větu řekne postava nahlas a následující si už musíte jen přečíst. Soundtrack samotný je však fajn a vybrané skladby zdařile dokreslují atmosféru bezútěšného světa hry.

Za nalezené plakáty si můžete změnit vzhled arzenálu. Proč z vrtáku neudělat ocelovou mrkev, že ano?

Ona atmosféra je v F.I.S.T. obecně výborná. Industriální Torch City je skoro až cítit olejem a ocelovou botou udupanými sny jeho obyvatel. Vlastně je škoda, že autoři příběh světa ještě trochu neprohloubily a třeba encyklopedie postav, míst a nepřátel by byla fajn zpestřením. To však není přímo výtka, spíš jen takové přání a důkaz, že mne zdejší univerzum zaujalo.

Na krátkou sekvenci hra přejde do stealth režimu. Pasáž z vězení je fajn zpestřením.

F.I.S.T. možná žánr neposouvá dál, rozhodně však jde  o skvělou žánrovku v zajímavém zasazení a pestrou herní náplní. Tohle je jednoduše zatraceně kvalitní řemeslo a hra, která by neměla v současné videoherní produkci zapadnout. No a vy upalujte do Storu… nebo vám Rayton svojí metrákovou pacičkou řádně zmaluje hřbet!

Vývojáři: TiGAMES

Vydavatel: Microïds, Bilibili

Datum vydání: 7. září 2021 (původní); 6. září 2022 (verze na disku)

Cena v PS Store: 799,- Kč (za PS4 i PS5 verzi)

Multiplayer: Ne

Platformy: PlayStation 5 (Recenze), PlayStation 4, PC, Nintendo Switch

Herní doba: 15 – 25 hodin

9
Zvuk/soundtrack
8
7
9
9
9
recenze-f-i-s-t-forged-in-shadow-torch-o-kralickovi-a-jeho-pacicceBravurní metroidvania v precizním provedení a vyladěnou hratelností. Dieselpunkem nasáklé dobrodružství králíka Raytona a jeho obří ocelové pěsti dokáže zabavit po celou svoji slušnou délku a i po polovině hry má stále čím překvapovat. Vzhledem k rozumně nastavené cenovce rozhodně doporučujeme, třeba v nedávno vydané fyzické podobě. <br><b> <br>+ vyladěný leveldesign <br>+ responsivní a uspokojivé ovládání <br>+ atraktivní zasazení <br>+ zábavné souboje i hádanky <br>+ pěkná grafika a stylizace <br>+ vyvážená obtížnost, která dobře motivuje k průzkumu <b><br> <br>- stanic pro rychlé cestování by mohlo být více <br>- horší dabing <br>- atraktivní svět nebyl úplně využitý