Samurajská čest je zatraceně ošemetná věc. Vždyť kdo by si chtěl po naštvání šéfa pořádně ostrým wakizašim hned párat útroby? Ze hraní Samurai Shodown naštěstí seppuku páchat nebudete.

Prohlášení z perexu každopádně neplatí pro ty, co při první prohře hned mrskají ovladačem o zem. Samurai Shodown je bojovka a jako taková si od hráče vyžaduje trpělivost a zájem proniknout do jejich zákonitostí. A že zrovna Samurai Shodown (SS) funguje trošinku jinak. Pokud je vám název povědomý, klobouk dolů… Letošní díl totiž není ani omylem prvním. I když tomu předcházejícímu je již přes deset let a mnoho dílů vyšlo na pro našince dost podivných platformách často výhradně v Asii.

I tady poteče krev, ale rozhodně nejde o přehnaně brutální hru. Navíc jde krev úplně vypnout.

Až jiskry létají

V SSh neřetězíte údery do prsty lámajících komb, za plochou však hru nelze označit ani omylem. Každá z 16 hratelných postav (další přibudou se season passem, který je momentálně zdarma) se ohání katanou, naginatou či obdobnou zbraní. S tou lze uštědřit rychlý, ale poměrně neškodný ťukanec, středně silný útok často s dlouhým dosahem, nebo devastující, ale pomalý sek, přičemž trajektorii útoku ovlivňuje i právě držená směrová šipka.

Divoch Tam Tam a jeho speciální schopnost v akci

Tím to však ani zdaleka nekončí, postava umí také kopat a nechybí ani speciální unikátní útoky. Obrana v SSh není řešena držením jednoho určitého tlačítka. Váš samurajský válečník přímé útoky vykrývá automaticky, když couváte od soupeře. Z popsaného je patrné, že udržování výhodné pozice a správné vzdálenosti je pro vítězství naprosto klíčovým předpokladem.

Šílený kukuč je pro Kyoshira typický

Cink cink

Pouze krytím soupeřových úderů však samozřejmě nezvítězíte a hra obsahuje spoustu možností, jak neuvážený krok nepřítele potrestat. Lze například blížící se ostří odrazit, nebo soupeři celou zbraň vyrazit z rukou. S pěstmi proti metrové kudličce se pak braní dost blbě, i když i v těchto případech SSh samozřejmě nabízí východisko.

A Genjuro je bez katany… pokud si ji rychle nesebere, tohle kolo jen těžko vyhraje

Zejména multiplayerové souboje dvou hráčů jsou plné uspokojivého cinkání zbraně o zbraň a jde často o pořádně napínavá klání, kde nevykrytý speciální a zejména pak jednorázový devastující útok může znamenat skrouhnutí plného zdraví třeba na čtvrtinu. Hra pracuje na principu řízeného risku a trestání soupeřových neuvážených rozhodnutí. V ideálním případě je tedy potřeba mít nejen rychlé reflexy a dokonalou znalost postav duelu, ale i připravenou odpověď na možné tahy soupeře.

Přečti si  Fable Reboot bude využívat ForzaTech engine
Haohmaru je hlavním hrdinou, i kvůli mizernému příběhovému módu vám to však bude srdečně jedno

Zlo je třeba vymést hráběmi z čepelí

SSh nás potěšila podstatně odlišným soubojovým systémem než nabízí třeba náš oblíbený Mortal Kombat, díky čemuž působí i pro milovníky bojovek poměrně exoticky. Od zmiňovaného bojovkového velikána se však SSh má mnoho co učit v nabídce obsahu. Bez skinů a kosmetických vychytávek se obejít dokážeme (přítomné jsou jen čtyři barevné variace pro každou z postav), horší je to s hlavním singleplayerovém módem “Story”.

Příběhová cesta každého bojovníka začíná i končí stylovým filmečkem

Autoři trošku zaspali dobu, a tam kde moderní bojovky servírují zábavnou béčkovou story,  ve které chytře vystřídají většinu ansámblu hrdinu, si SSh připravil pouze dost zastaralou sérii soubojů. Na začátku tak čeká krátký filmeček a na konci další, oba do značné míry unikátní pro každou postavu. Ať už tak hrajete za hromotluka Earthquakea nebo půvabnou Shiki, vždy na vás čeká stejná cesta, dlážděná necelou desítkou sobojů a závěrečné řezanice se zlovolným bossem. V dobách dávno minulých měly zůstat i dlouhé loadingy, které i na PS Pro dokáží svojí četností i délkou spolehlivě štvát.

Slabý příběhový mód se snažili autoři vyvážit dalšími kratochvílemi pro jednoho hráče. Tahákem mělo být zejména “Dojo”, ve kterém se ukládají postavy hráčů po celém světě společně s unikátním herním stylem. V konečném důsledku by se měla umělá inteligence naučit hrát jako konkrétní hráč a z jednotlivých klání udělat nevyzpytatelný duel, evokující střetnutí se živým hráčem. Tak to však funguje spíše na papíře a zejména před vydáním skoro každý hráčský “Ghost” fungoval tím způsobem, že počítačem ovládaná postava skákala na místě jako čamrda a sem tam sekla mečem. V posledních dnech se však situace zlepšila, i když výrazné rezervy jsou v módu Dojo stále cítit.

Přečti si  Vývojáři Halo Infinite mají na toto léto řadu skvělých plánů
Perfektní vítězství není zejména nepříliš funkčním režimu Dojo problém vybojovat

Soubor nabízených herních variant doplňuje časovka, kdy se s každým poraženým soupeřem přisype i několik sekund času, nebo mód přežívaní, kde je nepřekvapivým cílem porazit co nejvíce protivníků za sebou bez ztráty kytičky. Samozřejmě nechybí ani čistokrevná multiplayerová klání v hodnocených zápasech, nebo můžete online Pepíka z Brna zřezat jen tak “pro radost”.

Některé útoky je nezbytné zablokovat, jinak nadělají pořádnou paseku

I když působí nabídka módů vcelku pestře, v končeném důsledku nepřišli vývojáři s ničím vyloženě zajímavým. Jádro je vždy duel jednoho s jedním bez výrazného zásahu do pravidel. Navíc díky tomu, že není co odemykat nebo získávat, občas malinko pokulhává motivace. V souboji samotném však naštěstí hra vyniká.

Udržovat bezpečnou vzdálenost je podstatným aspektem každého střetnutí

Cos řeks?!

Zabijáci se ve hře navzájem špičkují výhradně v japonštině, což však výsledné atmosféře jenom pomáhá. I stylizovaná grafika a animace se v kontextu jednotlivých postav povedla a k zasazení evokující anime bez debat sedne. O něco hůře je na tom vcelku nenápadité a nedetailní prostředí jednotlivých arén, které jsou navíc absolutně neinteraktivní. Trochu nám to napichování na háky a vrhání rozžhaveného polínka z posledního dílu Mortal Kombat chybělo.

Speciální schopnosti hýří barvami

SSh boduje ne úplně tradičním soubojovým systémem, který po chvíli zvykání skvěle baví. Jednotlivá klání jsou tak souboje nejen reflexů, ale i plánování a strategie kdy a jakým způsobem udeřit. Pro příště by však měli vývojáři zamakat na singleplayerových módech a rozhýbat zejména zdřevnatělý příběhový režim, který od série náhodných bitek prakticky nerozeznáte.

Vývojáři: SNK Corporation

Vydavatel: Athlon Games

Datum vydání: 25. června 2019